Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2023

Aποφθέγματα από την καινοτόμο εκπαιδευτικό Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Μοντεσσόρι και η πρωτοποριακή προσέγγισή της στη μάθηση έχει αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως. Γεννημένη το 1870 στο Chiaravalle της Ιταλίας, η φιλοσοφία της Μοντεσσόρι επικεντρώθηκε στην προώθηση της φυσικής περιέργειας και ανεξαρτησίας του παιδιού. 

Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2023

Παπανούτσος Ευάγγελος : Η φυσιογνωμία του δασκάλου


Απόσπασμα από το βιβλίο “Οι δρόμοι της ζωής”.

Το οποιοδήποτε επάγγελμα, όταν ασκείται με επίγνωση, φορτώνει στους ώμους του ανθρώπου ευθύνες, άλλοτε μεγαλύτερες και άλλοτε μικρότερες. Ανεύθυνο δεν είναι κανένα. Και αν για τις ευθύνες του ο επαγγελματίας δεν καλείται να δώσει λόγο στις δικαστικές Αρχές ή σε άλλους αντιπροσώπους της εξουσίας, θα υποστεί τον έλεγχο από τον εαυτό του, από τη δική του συνείδηση. Ο υδραυλικός που τοποθετεί ή επιδιορθώνει ένα θερμοσίφωνα στο σπίτι μας, ο κομμωτής που μας καλλωπίζει, ο μηχανικός που σχεδιάζει ένα γεφύρι, δεν είναι λιγότερο υπεύθυνοι από το γιατρό που κάνει μια διάγνωση, το φαρμακοποιό που εκτελεί μια συνταγή, ή το δικαστή που βγάζει μια καταδικαστική (ή μιαν αθωωτική) απόφαση. Γιατί ένας κακός χειρισμός, από άγνοια ή αμέλεια, απροσεξία ή βιασύνη, του υδραυλικού, του κομμωτή ή του μηχανικού μπορεί να προκαλέσει βαρύτατες και κάποτε ανεπανόρθωτες ζημιές στους συνανθρώπους, όπως και μια πλάνη του γιατρού, του φαρμακοποιού ή του δικαστή. Τη μια φορά καίγεται ένα σπίτι, παραμορφώνεται ένα πρόσωπο, πέφτει στο γκρεμό ένα όχημα· την άλλη βασανίζεται ή πεθαίνει ένας άνθρωπος, πληγώνεται το αίσθημα του Δικαίου και υπονομεύεται η κοινωνική ευστάθεια. Όλα λοιπόν τα έργα, τα πιο ευγενή και τα πιο βάναυσα, έχουν τις ευθύνες τους. Δηλαδή μιαν ηθική διάσταση. […] Κανένα έργο δεν είναι τόσο φορτωμένο με βαριές, βαρύτατες ευθύνες όσο το παιδευτικό, το έργο του δασκάλου. Η έννοια του «δασκάλου» χρειάζεται πολλές διευκρινήσεις. 

Πέμπτη 24 Αυγούστου 2023

Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ: Αναφορά στα Παιδιά και την Παιδεία.


1. Αν είχα να δώσω μια συμβουλή στους νέους, θα ήταν να έχουν ένα όνειρο και να το κυνηγήσουν με τα πόδια στη γη και τα μάτια στον ουρανό.

2. Στα παιδιά δεν μπορείς να πεις τίποτα άλλο απ’ το να κάνουν αυτό που θέλουν, γιατί αν αρχίσουν και απεμπολούν τις επιθυμίες τους, το τι θέλουν να κάνουν από τα είκοσί τους χρόνια τους, θα γίνουν βλάκες και όλα τα  -άκες που λένε στην Ελλάδα.

3. Μου λένε για τη ζωγραφική, ότι “αυτός είναι μεγάλος ζωγράφος και ζωγραφίζει ωραία πράγματα, όπως ακριβώς τα κάνει η ίδια η φύση”. Εγώ λέω όχι! Αυτός είναι μικρός ζωγράφος, γιατί απ’ τη στιγμή που υπάρχει η φωτογραφία, δεν έχουμε πια ανάγκη από έναν ζωγράφο που μιμείται τη φύση. Πρέπει και η τέχνη να πηγαίνει κάπου αλλού. Πάντα κάπου αλλού. Και αυτό το “κάπου αλλού” ισχύει και για τη γνώση και για τον τρόπο ζωής και για όλα. Λοιπόν, αν δεν είσαι έτοιμος να πας κάπου αλλού, τότε έχεις γεράσει. Αυτό το “αλλού” είναι που οι νέοι δεν πρέπει να ξεχάσουν ποτέ κι όταν λέω το “αλλού” δεν το λέω μόνο τοπικά και γεωγραφικά. Το να κάνεις κάτι με διαφορετικό τρόπο αποτελεί ένα προνόμιο, ένα νεανικό προνόμιο κι αυτό δεν πρέπει ποτέ να το ξεχνούν οι νέοι. 

Τετάρτη 23 Αυγούστου 2023

Ύλη & Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων ΓΕΛ Σχ. Ε. 2023-24

 

Στο ΦΕΚ Β΄ 5162/22-08-2023 δημοσιεύτηκε η υπό στοιχεία 91771/Δ2/21-08-2023 Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις για το σχολικό έτος 2023-2024».

Επίσης, στο ΦΕΚ Β΄ 4768/27-07-2023 δημοσιεύτηκε η με αρ. πρωτ. 82785/Δ2/24-07-2023 Υ.Α. με θέμα: «Καθορισμός εξεταστέας ύλης για το έτος 2024 για τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποφοίτων Γ΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και Γ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου». Επισημαίνεται ότι για την Γ΄ τάξη των Λυκείων ΕΑΕ ισχύουν τα προβλεπόμενα στην ανωτέρω Υ.Α. 

Κυριακή 20 Αυγούστου 2023

Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον - H έννοια του σχολικού κλίματος.

Η εισήγηση που ακολουθεί παρουσιάστηκε σε Σεμινάριο Διευθυντών Σχολικών Μονάδων τον Οκτώβριο  2019 από την Δρ. Όλγα Βασιλειάδου και οργανώθηκε από το 2ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας.

Αναφέρεται στα παρακάτω θέματα :

• Κρίσεις - Διαχείριση κρίσεων

• Συγκρούσεις - Διαχείριση συγκρούσεων

• Σχολικό κλίμα

• Ηγεσία

• Αποτελεσματική Επικοινωνία 

Σάββατο 19 Αυγούστου 2023

Επάγγελμα εκπαιδευτικός – Οι δυσκολίες και το σύνδρομο της «επαγγελματικής εξάντλησης»

Γράφει ο Δημήτρης Τσιριγώτης*

Το πόσες φορές  ένας εκπαιδευτικός κατά την διάρκεια του μαθήματος πηγαίνει από τον παράδεισο στην κόλαση και πίσω, από το ναδίρ στο ζενίθ, δεν περιγράφεται. Σίγουρα είναι μια δουλειά για γερά και εύκαμπτα νεύρα.

Πολλοί λένε ότι η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι εύκολη. Αν την αγαπάς πραγματικά μπορεί να σε γεμίζει και να σου δίνει ένα νόημα ζωής αλλά το περίεργο είναι ότι αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που την καθιστά δύσκολη. Γιατί αυτή η αγάπη είναι που σε κάνει να επιδιώκεις να γίνεσαι όλο και καλύτερος, να τρώγεσαι με τα ρούχα σου και ησυχία να μην έχεις. Όσο για εκείνους που δεν την κάνουν με μεράκι όχι μόνο εύκολη δεν είναι, είναι βασανιστική. 

Δευτέρα 7 Αυγούστου 2023

Αξιολόγηση μάθησης - Διαμορφωτική αξιολόγηση.

 

Συγγραφέας Dylan Wiliam*   

Η αξιολόγηση αποτελεί τη γέφυρα μεταξύ διδασκαλίας και μάθησης. Μόνο μέσω της αξιολόγησης μπορούμε να μάθουμε τι αποκομίζουν οι μαθητές από τη διδασκαλία μας, ώστε να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματά μας. Ο επίτιμος καθηγητής κ. Dylan Wiliam, ο οποίος έγραψε το μπεστ-σέλερ «Inside the Black Box» επάνω σε αυτό το θέμα, εξηγεί τι είναι η διαμορφωτική αξιολόγηση και τι δεν είναι.

Οι εκπαιδευτικοί μοιράζονται ένα ένοχο μυστικό. Οι μαθητές μας δεν μαθαίνουν αυτά που τους διδάσκουμε. Κάνουμε υπέροχα μαθήματα, οι μαθητές μας φαίνεται να είναι σε εγρήγορση και να συμμετέχουν, ωστόσο, όταν ελέγχουμε τις εργασίες τους, βλέπουμε συχνά ότι δεν έχουν καμία σχέση με το περιεχόμενο του μαθήματος. Και επειδή, όπως επεσήμανε ο David Ausubel πριν από περισσότερα από 50 χρόνια, η καλή διδασκαλία ξεκινά από το πού βρίσκονται οι μαθητές και όχι από εκεί όπου θα θέλαμε να βρίσκονται, πρέπει να διαπιστώσουμε τι έμαθαν οι μαθητές μας πριν αποφασίσουμε πώς θα προχωρήσουμε στο εξής. 

Τρίτη 1 Αυγούστου 2023

Τι θα θέλατε να μάθει το παιδί σας στο σχολείο ;

Συγγραφέας: Kari Kivinen*    

Τι είδους γνώσεις και δεξιότητες χρειάζεται ένας νεαρός ενήλικας τον 21ο αιώνα; Τι είναι πραγματικά άξιο διδασκαλίας και μάθησης και τι είδους στάσεις θα χρειαστούν στην αυριανή κοινωνία; Στο παρόν άρθρο, ο Kari Kivinen πραγματεύεται τις παραπάνω ερωτήσεις σχετικά με την εκπαίδευση στο μέλλον.

Στην Ευρώπη, τα παιδιά συνήθως πηγαίνουν σχολείο για 5-6 ώρες την ημέρα, 180-190 ημέρες τον χρόνο, για 8-12 χρόνια. Η εκπαίδευση φέρει την τεράστια ευθύνη να αξιοποιήσει αυτόν τον χρόνο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όχι μόνο εξυπηρετώντας το συμφέρον του παιδιού, αλλά ταυτόχρονα διασφαλίζοντας το μέλλον της κοινωνίας

Παρασκευή 28 Ιουλίου 2023

Στατιστικά Πανελλαδικών εξετάσεων

 

Του Ισιδώρου Γλαβά

Στην εξαιρετική πλατφόρμα aeitei.gr μπορείτε να βρείτε οτιδήποτε αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Μετά την ανακοίνωση των βάσεων των πανελλαδικών 2023, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι παρακάτω ενότητες – σύνδεσμοι : 

Πέμπτη 27 Ιουλίου 2023

Αποτελέσματα και στατιστικά στοιχεία εισαγωγής υποψηφίων έτους 2023 στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στα Δημόσια ΙΕΚ.


Του Ισιδώρου Γλαβά

Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώθηκαν σήμερα 27 Ιουλίου 2023 τα αποτελέσματα για την εισαγωγή υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση,

·         μέσω πανελλαδικών εξετάσεων ΓΕΛ -  ΕΠΑΛ και

·         μέσω της ειδικής κατηγορίας υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις, καθώς και

·         τα αποτελέσματα για την εισαγωγή υποψηφίων στα Δημόσια ΙΕΚ (μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου) και επιπλέον

·         δίνονται πληροφορίες για τις διαδικασίες επιλογής τους. 

Τετάρτη 26 Ιουλίου 2023

Επιπτώσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.


Αρθογράφος: Victoria Prooday

Μετάφραση: Ιωάννα Φωτοπούλου

Είμαι εργοθεραπεύτρια με 10ετή εμπειρία εργασίας με παιδιά, γονείς και δασκάλους. Συμφωνώ απόλυτα με το μήνυμα του δασκάλου που έλαβα πρόσφατα, ότι τα παιδιά μας χειροτερεύουν όλο και περισσότερο σε πολλά ζητήματα. Ακούω σταθερά την ίδια άποψη από κάθε δάσκαλο που συναντώ. Αδιαμφισβήτητα, καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετούς πορείας μου, έχω δει και εξακολουθώ να βλέπω μία πτώση στην κοινωνική, συναισθηματική και ακαδημαϊκή λειτουργικότητα των μαθητών καθώς και μια ραγδαία αύξηση των μαθησιακών δυσκολιών και άλλων διαγνώσεων.

Τα σημερινά παιδιά έρχονται στο σχολείο συναισθηματικά ανώριμα για μάθηση και υπάρχουν πολλοί παράγοντες στο μοντέρνο τρόπο ζωής μας που συμβάλουν σε αυτό. Όπως γνωρίζουμε, ο εγκέφαλός μας είναι εύπλαστος. Μέσα από το περιβάλλον μπορούμε να κάνουμε τον εγκέφαλο δυνατότερο ή πιο αδύναμο. Ειλικρινά πιστεύω ότι παρά τις καλύτερες προθέσεις μας δυστυχώς σχηματίζουμε τον εγκέφαλο των παιδιών μας προς τη λάθος κατεύθυνση. Και παρακάτω θα αναλύσω το γιατί … 

Τρίτη 11 Ιουλίου 2023

Ποιον δάσκαλο θέλουμε στην εποχή του τάμπλετ;


Γράφει  ο Απόστολος Λακασάς

Ο εθισμός των παιδιών στη χρήση της οθόνης προσθέτει επιπλέον δυσκολίες στο έργο της σύγχρονης διδασκαλίας. Παράγοντες της εκπαίδευσης μιλούν στην «Κ» για τις προκλήσεις του σχολείου στη νέα εποχή.

Σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατης έρευνας (National Training Laboratory, USA), στο μέλλον η αφομοίωση της γνώσης μέσω μιας διάλεξης ή ομιλίας θα γίνεται κατά 5%, μέσω της ανάγνωσης κατά 10%, ενώ μέσω της εικονικής πραγματικότητας –με θεαματική αύξηση– κατά 75%. Η επιτυχημένη ισορροπία μεταξύ πραγματικού και ψηφιακού θα είναι το συστατικό που θα χαρακτηρίζει τα υψηλού επιπέδου σχολεία, λένε οι ειδικοί για τον ρόλο του δασκάλου. 

Κυριακή 9 Ιουλίου 2023

Ανοικτή επιστολή του κ. Μπαμπινιώτη στον Υπουργό Παιδείας κ. Πιερρακάκη

9-7-2023

«Πρέπει η σχολική Εκπαίδευση:

α) να απεγκλωβιστεί από την δίνη των Εισαγωγικών Εξετάσεων υπό την συγκεκριμένη τους μορφή (απάνθρωπη, άδικη και γνωσιακά αναξιόπιστη) που έχει διαλύσει την καίρια παιδευτικά και ηλικιακά φοίτηση στο Λύκειο και έχει παραμορφώσει στην συνείδηση γονέων και μαθητών την ουσία τής παιδείας

β) να απεγκλωβιστεί από τους όγκους πληροφοριών που στοιβάζει στον σκληρά δοκιμαζόμενο εγκέφαλο των μαθητών όλων των βαθμίδων τού σχολείου μας, χωρίς οι πληροφορίες αυτές να μετατρέπονται σε χρήσιμη συνειδητοποιημένη γνώση