Σάββατο 19 Απριλίου 2025

«Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση» - Πρακτικά συνεδρίου, 12ος 2024


Το συνέδριο με τίτλο «Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση», που συνδιοργανώθηκε από το Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, σηματοδοτεί μια κρίσιμη καμπή στην πορεία ενσωμάτωσης της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σε έναν κόσμο που μετασχηματίζεται ραγδαία από τις τεχνολογικές εξελίξεις, η συζήτηση για την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) και τον ρόλο της στην εκπαίδευση αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Η ΤΝ, με τις δυνατότητες που προσφέρει στην προσαρμογή, την εξατομίκευση και την ανάλυση δεδομένων, υπόσχεται να μεταμορφώσει τις παραδοσιακές διδακτικές πρακτικές. Ωστόσο, η πορεία προς αυτή την κατεύθυνση δεν είναι ούτε απλή ούτε ανεμπόδιστη. 

Τετάρτη 16 Απριλίου 2025

Τεχνητή νοημοσύνη: Οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν για τη χρήση AI από μαθητές

Η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να αλλάζει ριζικά τη ζωή όλων μας καθώς εισβάλλει σε όλο και περισσότερους τομείς, ενώ δεν λείπουν οι φωνές που εκφράζουν ανησυχία για τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο και τις κοινωνικές ανισότητες που ενδέχεται να δημιουργήσει.

Οι εταιρείες AI ισχυρίζονται ότι τα εργαλεία τους μπορούν να εξατομικεύσουν και να επιταχύνουν τη μάθηση. 

Σάββατο 12 Απριλίου 2025

Πώς συνδέονται όλοι οι κλάδοι των μαθηματικών; Το βίντεο «The Map of Mathematics» προσεγγίζει με εξαιρετικό τρόπο την απάντηση.


Τα μαθηματικά είναι παντού: στην τεχνολογία, στην ιατρική, στη φύση, στις οικονομικές προβλέψεις, στην τεχνητή νοημοσύνη. Όμως, πόσοι από εμάς έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο αλληλένδετα είναι όλα τα πεδία των μαθηματικών μεταξύ τους;

Ο φυσικός Dominic Walliman δημιούργησε ένα εντυπωσιακό βίντεο με τίτλο «The Map of Mathematics», το οποίο παρουσιάζει με απλό και ελκυστικό τρόπο πώς συνδέονται όλα τα μαθηματικά πεδία – από την αριθμητική έως την τοπολογία και την κρυπτογραφία. 

Σάββατο 29 Μαρτίου 2025

«Βροχή» τα άριστα – αλλά όχι και οι γνώσεις


Του Στράτου Στρατηγάκη*

Εκτός από την υποχρηματοδότηση και την έλλειψη μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, η εκπαίδευσή μας πάσχει και από έναν άλλο μεγάλο εχθρό: αποκοιμίζουμε τα παιδιά μας δίνοντάς τους την αίσθηση ότι όλα πάνε καλά και ξαφνικά τους έρχεται η «σφαλιάρα» και η ανώμαλη προσγείωση με τις Πανελλαδικές και τρελαίνονται. 

Σάββατο 15 Μαρτίου 2025

Τρόποι διοίκησης και ηγεσίας σχολικών μονάδων.

Γράφει ο Αντώνιος Σπανός

Στο άρθρο που ακολουθεί, του Σχολικού Συμβούλου Σπανού Αντωνίου, προτείνονται  τρόποι διοίκησης και ηγεσίας, με τους οποίους οι διευθυντές/ντριες σχολικών μονάδων θα μπορούσαν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα της συνεργασίας τους με τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων στις σχολικές μονάδες. 

Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Για ένα σύγχρονο σχολείο με δυναμική και όραμα

Του Ισιδώρου Γλαβά

Ένα σύγχρονο σχολείο με δυναμική και όραμα είναι ένας οργανισμός που συνδυάζει την καινοτομία, την τεχνολογία και την ανθρωποκεντρική προσέγγιση, με στόχο να προετοιμάσει τους μαθητές για τις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Είναι ένα σχολείο που δεν περιορίζεται στη παραδοσιακή διδασκαλία, αλλά ενσωματώνει νέες μεθόδους, εργαλεία και δράσεις για να δημιουργήσει ένα ευχάριστο, δημιουργικό και αποτελεσματικό μαθησιακό περιβάλλον. 

Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2025

Skills4Life: Ένα καινοτόμο εργαλείο στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Του Ισιδώρου Γλαβά

Η πλατφόρμα Skills4Life είναι μια νέου τύπου τράπεζα θεμάτων που σχεδιάστηκε από το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αφορά μαθητές Γυμνασίου (ιδίως της Γ’ τάξης) και Α’ Λυκείου, αποσκοπώντας στην καλλιέργεια δεξιοτήτων πάνω στα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες και την Κατανόηση Κειμένου

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2025

Πώς χτίζουν οι δάσκαλοι σχέσεις εμπιστοσύνης με τους μαθητές τους ;

Η εμπιστοσύνη είναι ένα απαραίτητο συστατικό τόσο για την καλλιέργεια της προσωπικότητας ενός παιδιού όσο και για την αποτελεσματική εκπαιδευτική διαδικασία. Δείτε μερικές απλές κινήσεις που καλλιεργούν την εμπιστοσύνη και προάγουν τις σχέσεις δασκάλου-μαθητή. 

Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025

Γιατί περνούν όλοι στην επόμενη τάξη στο Λύκειο;

Το θέμα, φυσικά,  δεν είναι να κόψουμε τα παιδιά. Το θέμα είναι να τους περάσουμε το μήνυμα ότι δεν πρέπει να αδιαφορούν για τα βασικά μαθήματα.

Γράφει ο Στράτος Στρατηγάκης*

Η προαγωγή στην επόμενη τάξη στο Λύκειο είναι πολύ εύκολη. Όλοι περνούν στην επόμενη τάξη ανεξάρτητα από την προσπάθεια που κατέβαλαν στη διάρκεια της χρονιάς και τελικά φτάνουν μέχρι το απολυτήριο Λυκείου. Τόσο εύκολο έχει γίνει το Λύκειο που το απολυτήριό του δεν έχει πλέον σχεδόν καμία αξία. Το ομολογεί ανοικτά το Υπουργείο Παιδείας με τη θέσπιση της ΕΒΕ. 

Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Η σπείρα του Θεοδώρου – Άρρητοι αριθμοί

Του Ισιδώρου Γλαβά

 Άρρητος λέγεται κάθε πραγματικός αριθμός ο οποίος δεν είναι δυνατό να εκφραστεί ως κλάσμα δυο ακέραιων, σε αντίθεση με τους ρητούς αριθμούς, οι οποίοι μπορούν να εκφραστούν ως κλάσμα ακεραίων.

Η ανακάλυψη της ασυμμετρίας, δηλαδή των άρρητων αριθμών, έγινε από τους Πυθαγορείους και συγκεκριμένα (σύμφωνα με αναφορές από Πρόκλο, Πάππο κ.α.) από τον Ίππασο τον Μεταποντίνο. Αυτός ανακάλυψε ότι η διαγώνιος τετραγώνου με πλευρά μία μονάδα είναι αριθμός άρρητος, καταρρίπτοντας τη θεωρία των Πυθαγορείων που θεωρούσε ότι όλοι οι αριθμοί είναι ρητοί. Ο Ίππασος πλήρωσε με τη ζωή του την ανακάλυψη αυτή. Σε κάποιο θαλάσσιο ταξίδι οι Πυθαγόρειοι τον πέταξαν στη θάλασσα και πνίγηκε. 

Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2024

ΟΟΣΑ: Με δεξιότητες 10χρονου ο ένας στους τέσσερις ενήλικες στην Ελλάδα

 

Προβληματισμό γεννάει η παγκόσμια έρευνα Δεξιοτήτων Ενηλίκων, του ΟΟΣΑ που διεξήχθη το 2023 και δημοσιεύτηκε στις 10 Δεκεμβρίου 2024 , στην οποία παρατηρείται υποχώρηση του επιπέδου εγγραμματισμού στις περισσότερες χώρες.  

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

Βασικές πληροφορίες για τους συμμετέχοντες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025


Του Ισιδώρου Γλαβά

Για την εισαγωγή στα Τμήματα και τις Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης απαιτείται οι υποψήφιοι/ες να έχουν επιτύχει την ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής) του Τμήματος ή της Σχολής.

Τα μόρια εισαγωγής προκύπτουν από τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα κάθε ομάδας με ορισμένους συντελεστές βαρύτητας ανά τμήμα

Στα τμήματα όπου απαιτείται η εξέταση ειδικού μαθήματος ή πρακτικής δοκιμασίας (αγωνίσματα) για την εισαγωγή υποψηφίων σε αυτά́, τότε η πρώτη προϋπόθεση που απαιτείται για την εισαγωγή, είναι ο υποψήφιος να έχει πετύχει την ΕΒΕ ειδικού μαθήματος ή/και πρακτικών δοκιμασιών και σε κάθε περίπτωση την ΕΒΕ του τμήματος. 

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

Αγάπη χωρίς όρια και όρια με αγάπη



Γράφει η Νάντια Νιώτη

Να μεγαλώσω το παιδί μου βάζοντας του όρια ή με απεριόριστη αγάπη και άνευ όρων αποδοχή;

Συχνά οι γονείς έρχονται για συμβουλευτική με αυτό το δίλημμα. Αναρωτιούνται αν είναι πιο αποτελεσματικό να θέσουν στο παιδί τους όρια ή να το μεγαλώσουν με απεριόριστη αγάπη και άνευ όρων αποδοχή.

Επίσης, συχνά έχουν δοκιμάσει τα πάντα και νιώθουν ότι βρίσκονται σε αδιέξοδο και χωρίς διαθέσιμες λύσεις: "Μα έχω προσπαθήσει να του βάλω όρια πολλές φορές χωρίς αποτέλεσμα. Ωραία τα λέτε θεωρητικά, αλλά αν ήσασταν στο σπίτι θα καταλαβαίνατε.", "Τον αφήνω συνέχεια να κάνει ό, τι θέλει, αλλά παρόλα αυτά έχει συχνά ξεσπάσματα θυμού. "

Γιατί άραγε οι γονείς δεν είναι ικανοποιημένοι από καμία από τις θέσεις του παραπάνω ερωτήματος; 

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024

Τα πλεονεκτήματα ύπαρξης και εφαρμογής ΚΑΝΟΝΩΝ στα ΣΧΟΛΕΙΑ

 

Γράφει η Λίζα Βάρβογλη.

Οι κανόνες, απλοί ή σύνθετοι, αναγνωρίζονται ως ένας δρόμος για την ασφάλεια και την παραγωγικότητα μιας κοινωνίας.

Ωστόσο, οι κανόνες στα σχολεία συχνά αντιμετωπίζονται από τους μαθητές ως περιοριστικοί ή περιττοί, ως το αντίθετο της προσωπικής ελευθερίας και έκφρασης. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Ας ξεκινήσουμε το βασικό: οι κανόνες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά ενός καλά οργανωμένου εκπαιδευτικού συστήματος.