Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Για ένα σύγχρονο σχολείο με δυναμική και όραμα

Του Ισιδώρου Γλαβά

Ένα σύγχρονο σχολείο με δυναμική και όραμα είναι ένας οργανισμός που συνδυάζει την καινοτομία, την τεχνολογία και την ανθρωποκεντρική προσέγγιση, με στόχο να προετοιμάσει τους μαθητές για τις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Είναι ένα σχολείο που δεν περιορίζεται στη παραδοσιακή διδασκαλία, αλλά ενσωματώνει νέες μεθόδους, εργαλεία και δράσεις για να δημιουργήσει ένα ευχάριστο, δημιουργικό και αποτελεσματικό μαθησιακό περιβάλλον. 

Το όραμα είναι μια φιλοσοφία, μια κουλτούρα που ένας άνθρωπος ή μια ομάδα με ευαισθησίες και ανησυχίες επιθυμεί να υλοποιήσει στη σχολική κοινότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων, τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος σπουδών και τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας. Αποτελεί τη βασική πυξίδα που καθορίζει τις προτεραιότητες, τις στρατηγικές και τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβει. Δίνει στόχους, αξίες και κατευθύνσεις για τη βελτίωση και την ανάπτυξη του σχολείου και δύναται να εμπνεύσει τη σχολική κοινότητα και να δημιουργήσει μια κοινή ταυτότητα σε όλα τα εμπλεκόμενα μέλη.

Ως Διευθυντής σχολικής μονάδας πιστεύω ότι όλοι μαζί – εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς - μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο ποιοτικό, σύγχρονο, δημοκρατικό, ανοικτό στην κοινωνία, ένα σχολείο με προτεραιότητα στον ‘’άνθρωπο’’. Σε αυτό το σχολείο, η μάθηση δεν είναι μια υποχρέωση, αλλά μια επιλογή και μια ευκαιρία για να ανακαλύψει κανείς τον εαυτό του και τον κόσμο γύρω του. Είναι ένας χώρος όπου η γνώση συνδυάζεται με την πράξη, η θεωρία με την εμπειρία, και το όνειρο με την πραγματικότητα.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το σχολείο, εκτός από φορέας μάθησης, να είναι και ένας χώρος ευχάριστος, οργανωμένος, δημιουργικός και ασφαλής για όλα τα μέλη του. Στο σχολείο αυτό αναπτύσσονται υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις που βασίζονται στον αμοιβαίο σεβασμό την εμπιστοσύνη, την αλληλοβοήθεια. Όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί και μαθητές, νιώθουν ασφάλεια, εκτίμηση, κοινωνική αποδοχή, αναγνώριση. Δοκιμάζουν νέες καινοτόμες πρακτικές, προσπαθούν για το καλύτερο και χρησιμοποιούν τα λάθη τους ως μαθησιακές ευκαιρίες. Επίσης, σ’ αυτό το σχολείο ανατίθενται σαφή και διακριτά καθήκοντα σε κάθε μέλος του προσωπικού αξιοποιώντας τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις και τις δεξιότητες που διαθέτει, με αποτέλεσμα όλοι να αισθάνονται δημιουργικοί και χρήσιμοι στη σχολική κοινότητα.

Κυρίαρχη θέση στο όραμα αυτό έχει ένα σχολείο δημοκρατικό που ενισχύει τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων στη λήψη αποφάσεων, ένα σχολείο που θέτει σαφή και ξεκάθαρα όρια για τη συμπεριφορά των μαθητών και ταυτόχρονα νοιάζεται για καθέναν ξεχωριστά και υποστηρίζει τις ανάγκες του.

Ονειρεύομαι ένα σχολείο που να είναι ένας χώρος μάθησης, δημιουργικότητας και αλληλεγγύης, όπου κάθε μαθητής αναπτύσσει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις αξίες που χρειάζεται για να γίνει ένας υπεύθυνος και παραγωγικός πολίτης. Ένα σχολείο με πολύπλευρη υποστήριξη των μαθητών του, σύγχρονες και λειτουργικές εγκαταστάσεις, σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, πλούσιες εκπαιδευτικές και πολιτιστικές δράσεις και συνεχή επαφή με τα πανεπιστήμια, την κοινωνία και την αγορά εργασίας.

Βέβαια η βελτίωση ενός σχολείου και η επίτευξη των στόχων του δεν εξαρτάται μόνο από τον διευθυντή, αλλά και από την αγαστή συνεργασία όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η αποτελεσματική ηγεσία, οι καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί, οι ενεργοί μαθητές, οι σύγχρονες υποδομές και η σύνδεση με την κοινωνία δημιουργούν ένα σχολείο που προετοιμάζει σωστά τους μαθητές για το μέλλον.

Για την επίτευξη όλων των παραπάνω στόχων ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας  σε συνεργασία με την Υποδιεύθυνση και τον Σύλλογο Διδασκόντων αναλαμβάνουμε δράσεις και προβαίνουμε στις παρακάτω ενέργειες :

ü δημιουργούμε  και ενθαρρύνουμε συνεργατικές ομάδες εκπαιδευτικών,

ü συνεργαζόμαστε με τις μαθητικές κοινότητες,

ü επικοινωνούμε και συνεργαζόμαστε τακτικά με το Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων,

ü φροντίζουμε να υπάρχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική κοινότητα,

ü λαμβάνουμε μέτρα για τον περιορισμό της παραβατικής συμπεριφοράς,

ü υποστηρίζουμε με όσο το δυνατόν πιο διακριτικό τρόπο τις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες μαθητών και των οικογενειών τους,

ü στηρίζουμε τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,

ü σχεδιάζουμε και υλοποιούμε  χρήσιμες και ενδιαφέρουσες για τους μαθητές εξωσχολικές δραστηριότητες,

ü φροντίζουμε για την καλύτερη ενσωμάτωση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία,

ü ενεργούμε για την αισθητική αναβάθμιση - εσωτερικά και εξωτερικά - του χώρου της σχολικής μονάδας,

ü ενθαρρύνουμε την ανάληψη πρωτοβουλιών και την προώθηση καινοτόμων προτάσεων,

ü δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στο αίσθημα της δικαιοσύνης και της δίκαιης κατανομής των εξωδιδακτικών καθηκόντων,

ü δημιουργούμε το κατάλληλο περιβάλλον που ενθαρρύνει τους μαθητές να αναπτύσσουν όχι μόνο τις γνώσεις αλλά και τις κοινωνικές και τις συναισθηματικές τους δεξιότητες,

ü προωθούμε τον εθελοντισμό, την κοινωνική ευθύνη και τη συμμετοχή σε κοινωνικά προγράμματα,

ü υποστηρίζουμε τη διαφορετικότητα, τη διαπολιτισμικότητα  και την ενσωμάτωση όλων των μαθητών, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους ή το υπόβαθρό τους,

ü δημιουργούμε ένα ασφαλές και υγιεινό περιβάλλον για τους μαθητές και το προσωπικό,

ü υποστηρίζουμε την ψυχική υγεία των μαθητών μέσω προγραμμάτων και υπηρεσιών,

ü ενισχύουμε τους μαθητές με τις απαραίτητες δεξιότητες για την ενήλικη ζωή και την αγορά εργασίας,

ü ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη, η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, τόσο των δικών μας όσο και των άλλων (συναισθηματική νοημοσύνη),

ü καλλιεργούμε την ικανότητα επικοινωνίας, αυτογνωσίας και αυτοβελτίωσης, 

ü ενημερώνουμε τους μαθητές για τεχνικές διαχείρισης στρες και άγχους,

ü στηρίζουμε την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών,

ü αξιολογούμε διαρκώς τα προγράμματα και τις πρακτικές μας με σκοπό τη διασφάλιση της βελτίωσης τους,

ü προωθούμε την Ελληνική  Γλώσσα, την Ιστορία, τον Πολιτισμό και τις παραδόσεις της χώρας μας.

Θέλουμε ένα σχολείο που να  επικεντρώνεται τόσο στη μετάδοση γνώσεων όσο και στην καλλιέργεια πρακτικών δεξιοτήτων ζωής. Μια ισορροπημένη προσέγγιση που ενσωματώνει τις παραπάνω δεξιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντική για την προετοιμασία των μαθητών για την ενήλικη ζωή και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Η εκπαίδευση δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στη μετάδοση γνώσεων αλλά να διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες έτοιμες να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής και του επαγγελματικού κόσμου.

Σε αυτή την κατεύθυνση που χαρακτηρίζεται από προοπτική και δυναμική, μας εμπνέουν, μας ενισχύουν και μας καθοδηγούν τα χαμόγελα των παιδιών και τα θετικά σχόλια των γονέων/κηδεμόνων αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας. Είναι η ηθική αμοιβή μιας επίπονης προσπάθειας που γίνεται με γνώμονα την εξέλιξη, την βελτίωση και την πρόοδο των μαθητών μας.

Κλείνοντας, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το όραμα του διευθυντή και των συνεργατών του θα πρέπει να είναι ευέλικτο και να προσαρμόζεται στις αλλαγές και τις ανάγκες της εκπαίδευσης, διατηρώντας παράλληλα μια μακροπρόθεσμη προοπτική για την ανάπτυξη, την πρόοδο και την επιτυχία των μαθητών στη ζωή. Επίσης, σε ένα όραμα μεγαλύτερη σημασία από την ύπαρξη και τον σχεδιασμό του έχει η υλοποίηση και η αξιολόγησή του. Ο Nelson Mandela είχε πει : «Όραμα χωρίς δράση είναι απλά ένα όνειρο. Δράση χωρίς όραμα είναι χάσιμο χρόνου. Όραμα και Δράση μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο».

Με όραμα και δράση αλλάζουμε το Σχολείο μας !

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου