Σάββατο 30 Μαΐου 2020

Ένα πρόβλημα με πολλές προσεγγίσεις


Ο όρος «λύση προβλήματος» αναφέρεται σε μαθηματικές δραστηριότητες που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν διανοητικές προκλήσεις για την ενίσχυση της μαθηματικής κατανόησης και ανάπτυξης των μαθητών.
Η επίλυση προβλημάτων διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα μαθηματικά και πρέπει να έχει εξέχοντα ρόλο στη μαθηματική εκπαίδευση των μαθητών στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Ωστόσο η ενσωμάτωση της επίλυσης προβλημάτων στο πρόγραμμα σπουδών των μαθηματικών δεν είναι εύκολη υπόθεση για τους καθηγητές μαθηματικών. Επιπλέον, η πλειοψηφία των μαθητών συναντά δυσκολίες σε διαδικασίες λύσης προβλήματος. Οι περισσότεροι μαθητές δεν μπορούν να αναλύσουν ένα πρόβλημα στα επιμέρους στοιχεία του ή να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν μοντέλα για την επίλυσή του.

Είναι κοινά αποδεκτό ότι η λύση προβλήματος προάγει σε μεγάλο βαθμό την λογική και καλλιεργεί τη μαθηματική σκέψη. Επιπλέον, αρκετές έρευνες στην διδακτική των μαθηματικών καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η επίλυση ενός προβλήματος όταν γίνεται με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους και μάλιστα σε διαφορετικά πεδία της επιστήμης των μαθηματικών, τότε έχει πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές.
Γι αυτούς τους λόγους, πιστεύω ότι τα προγράμματα σπουδών, τα σχολικά βιβλία, η διδασκαλία στην τάξη και η αξιολόγηση των μαθητών χρειάζεται να δίνουν κεντρικό ρόλο στις διαδικασίες επίλυσης προβλήματος. 

Στην εργασία που ακολουθεί, παρουσιάζονται από τον τ. Σχολικό Σύμβουλο Μαθηματικών κ. Σπαθάρα Δ., διδακτικές προτάσεις για τη λύση ενός προβλήματος που ήταν ένα από τα Θέματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις το 2018.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου