Παρασκευή 31 Μαΐου 2019

Διδακτέα και εξεταστέα ύλη Πανελλαδικών εξετάσεων 2020


Στις 30-5-2019, το υπουργείο Παιδείας έδωσε την διδακτέα και εξεταστέα ύλη της επόμενης σχολικής χρονιάς (Γ' Λυκείου) με αυξήσεις στην ύλη σχεδόν όλων των μαθημάτων. Την επόμενη ημέρα, στις 31-5-19, έδωσε στην δημοσιότητα διαφορετική εκδοχή της διδακτέας ύλης για τις εξετάσεις της Γ Λυκείου του 2020.  Έτσι, πλέον στην διδακτέα και εξεταστέα ύλη για την επόμενη χρονιά, το 1ο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών Επιστημών και το 4ο της Οικονομίας και Πληροφορική έχουν μεγάλη αύξηση της ύλης τους, μικρή αύξηση έχει η Βιολογία, η Φυσική και η Χημεία και ίδια ύλη με τη φετινή σχολική χρονιά έχουν τα Μαθηματικά.
Παρ' όλα αυτά, στην πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου το Φεβρουάριο του 2019 αλλά και στην αρχική έκδοση του ΥΠΠΕΘ την Πέμπτη 30 Μαΐου 2019, στην ύλη των Μαθηματικών περιεχόταν το Κεφ. 2 Στατιστική και το Κεφ. 3  Πιθανότητες με Συνδυαστική από το βιβλίο: «Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής» της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου των Λ. Αδαμόπουλου κ.ά.
Τελικά, στα Μαθηματικά, παρόλο που οι ώρες διδασκαλίας τους έχουν αυξηθεί από 5 σε 6 ανά εβδομάδα, η διδακτέα - εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών επανέρχεται στα επίπεδα του Σχ. Ε. 2017-18 και ταυτόχρονα το μάθημα «Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής» καταργείται από τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας.

Συγκεκριμένα, η  διδακτέα και εξεταστέα ύλη που ανακοινώθηκε σήμερα αφορά την Γ΄ ημερησίου και Γ΄ (τριετούς) - Δ΄ (τετραετούς) εσπερινού ΓΕΛ για το έτος 2019- 2020, μετά από τις σχετικές εισηγήσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Οι σχετικοί πίνακες παρακάτω περιλαμβάνουν όλες τις αλλαγές:

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Γαβρόγλου, στις 31-5-2019, δήλωσε:
«Ανακοινώνουμε σήμερα, νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, την εξεταστέα ύλη για την Γ’ Λυκείου του σχολικού έτους 2019-2020. Για να υπάρξει μία ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα, το σύνολο της ύλης συμπεριλαμβάνεται στα ήδη υπάρχοντα βιβλία, ώστε να μπορεί να διδαχθεί με άνεση από τους εκπαιδευτικούς και να εμπεδωθεί αποτελεσματικά από τους μαθητές και τις μαθήτριες. Όπως έχουμε ήδη δηλώσει, υπάρχει μία λελογισμένη αύξηση της ύλης σε ορισμένα μόνον μαθήματα ενώ στα υπόλοιπα η ύλη μένει ως έχει, και θα παρακαλούσα, για το όφελος των παιδιών, να μην υπάρχουν αποπροσανατολιστικές συζητήσεις γύρω από το συγκεκριμένο θέμα. Εισάγεται νέα αντίληψη στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας που ευνοεί την κατανόηση αντί της αποστήθισης. Η εξεταστέα ύλη ακολουθεί τη λογική και τη δομή της Γ’ Λυκείου, όπου τα τρία μαθήματα του κάθε επιστημονικού πεδίου θα διδάσκονται για 6 ώρες την εβδομάδα -μαζί με τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία- μάθημα υποχρεωτικό για όλα τα πεδία. Η εξεταστέα ύλη που μόλις ανακοινώθηκε είναι ένα πρώτο και σημαντικό βήμα ώστε να αρχίσει βαθμιαία να εδραιώνεται η αντίληψη ότι τα παιδιά μπορούν να προετοιμάζονται με επιτυχία για τα πανεπιστήμια, επενδύοντας αποκλειστικά στη σχολική διδασκαλία».

Σε σχέση με τα παραπάνω αντέδρασαν αρκετοί Επιστημονικοί φορείς.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, στις 30-5-19, χαρακτήρισε την ύλη για το μάθημα της Φυσικής «έναν αχταρμά, με κεφάλαια ασύνδετα, πρόχειρη και αντιεπιστημονική η εξεταστέα ύλη της Φυσικής της Γ Λυκείου».
«Ύλη που κάποτε απορρίφθηκε ως ακατάλληλη, λόγω της σύνταξής τους στα συγκεκριμένα σχολικά βιβλία, τώρα επανέρχεται με τα συγκεκριμένα βιβλία! Μα ποιος τη σκέφθηκε αυτήν την πρωτοτυπία;» αναρωτιούνται οι εκπρόσωποι της Ένωσης.

Η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής εξέδωσε στις 31-5-19 την παρακάτω ανακοίνωση :
«Η εκπαίδευση είναι εθνικό θέμα και ασφαλώς δεν είναι πεδίο μικροπολιτικών και συντεχνιακών αντιπαραθέσεων. Η Παιδεία είναι δημόσιο αγαθό που αφορά το παρόν και το μέλλον της Ελλάδας.
 Σήμερα όμως βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις παλινωδίες του ΥΠΕΠΘ σχετικά με την ανακοίνωση της διδακτέας/εξεταστέας ύλης για τη Γ΄ τάξη του Γενικού Λυκείου.
Η χθεσινοβραδινή ανακοίνωση της ύλης, σύμφωνα με τις προτάσεις του ΙΕΠ,  ανακλήθηκε το πρωί.
Η προχειρότητα με την οποία το Υπουργείο χειρίζεται τόσο σοβαρά θέματα είναι πρωτοφανής. Δεν μπορεί κανείς να παίζει με την  αγωνία των μαθητών, των οικογενειών τους και των δασκάλων τους.»


Κοινοποιούμε επίσης την ανακοίνωση που εξέδωσε το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων (Π.Ε.Β.) σε συνεργασία με την Επιτροπή Παιδείας, κατόπιν της ανακοίνωσης της διδακτέας/εξεταστέας ύλης για την Γ' Λυκείου του σχολ. έτους 2019-20 από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Ανακοίνωση ΠΕΒ  (στις 1-6-2019)

2 σχόλια:

  1. Παπαδόπουλος Γ.Σάββατο, 01 Ιουνίου, 2019

    Η ανακοίνωση της ΕΜΕ σε σχέση με την ύλη των Μαθηματικών στις Πανελλαδικές 2020.
    1-6-2019
    Για υποβάθμιση των Μαθηματικών του Λυκείου κάνει λόγο η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, σχολιάζοντας τη νέα ύλη της Γ Λυκείου και ζητά να επανεξεταστεί με ηρεμία και πνεύμα συνεργασίας εντός του Ιουνίου.
    Παράλληλα η Μαθηματική Εταιρεία υπογραμμίζει:
    Α. Η έλλειψη εμπεριστατωμένης μελέτης για την αναβάθμιση των Μαθηματικών και για την ανάδειξη των συνδέσεών τους με την διδασκαλία και κατανόηση των μαθημάτων από τα άλλα πεδία, συνεχίζει να οδηγεί σε λάθη και να αποκαλύπτει ανεξήγητη προχειρότητα στην εκπαιδευτική πολιτική.
    Β. Η ΕΜΕ έχει έγκαιρα επισημάνει τον κίνδυνο αυτό-αναίρεσης της αναγκαίας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του Λυκείου.
    Γ. Οι χθεσινές και σημερινές παλινωδίες, που οφείλονται ασφαλώς στην πεισματική άρνηση του ΙΕΠ να συνεργαστεί με τους επιστημονικούς φορείς
    • δεν πρέπει να συγκαλυφθούν από το Υπουργείο Παιδείας με την αυτάρεσκη ρητορική των τελευταίων ημερών.
    • έχουν ως αποτέλεσμα, μετά την κατάργηση για την επόμενη χρονιά των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας στη Γ΄ Λυκείου, την ολική εξαφάνιση της ύλης τους και την ολοκλήρωση της υποβάθμισης των Μαθηματικών στο Λύκειο.
    Δ. Είναι ευκαιρία να πραγματοποιηθεί εντός του Ιουνίου, μακριά από το προεκλογικό κλίμα, μια ουσιαστική συνεργασία ώστε το περιεχόμενο και η βαρύτητα της μαθηματικής εκπαίδευσης να συμβάλλει γνωστικά και αξιακά στην τεχνολογική και διεπιστημονική αναβάθμιση του Λυκείου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σήμερα, τα Στοχαστικά Μαθηματικά (Στατιστική & Πιθανότητες) έχουν κάνει αλματώδη ανάπτυξη λόγω της όλο και περισσότερο αυξανόμενης χρήσης των εφαρμογών τους σε πάρα πολλούς τομείς της επιστήμης, της οικονομίας, του εμπορίου κλπ. Στα Προγράμματα Σπουδών των Μαθηματικών της δευτεροβάθμια εκπαίδευσης των περισσοτέρων χωρών, τα Στοχαστικά Μαθηματικά καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο διδακτικό χώρο και χρόνο παράλληλα με την Ανάλυση, την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία. Ευχής έργον είναι το ίδιο να συμβεί και στη χώρα μας, αναβαθμίζοντας τη Μαθηματική παιδεία και την ουσιαστική μόρφωση των μαθητών.
    Περισσότερα στο άρθρο μου «Η χρησιμότητα της Στατιστικής και των Πιθανοτήτων και οι λόγοι συστηματικής διδασκαλίας τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση» https://isiglavas.blogspot.com/2019/06/blog-post_6.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή