Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023

Η σημασία της αλληλεπίδρασης για τη μάθηση

 

Χρύσα Σοφιανοπούλου*

07.12.2023

Οι συμμαθητές μπορούν να έχουν ισχυρή επίδραση ο ένας στον άλλον· μπορούν να ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον και να βοηθήσουν στην υπερκέραση των δυσκολιών

Υπάρχουν αρκετά ενδιαφέροντα σημεία που αναδείχθηκαν από τα αποτελέσματα του PISA 2022. Για άλλη μια φορά, δεν μένω στην κατάταξη των χωρών και προτιμώ να σχολιάσω κάποια από αυτά που κρίνω πιο ουσιώδη. 

Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2023

Έλληνες μαθητές: Δυσκολεύονται σε βασικές πράξεις και απλά κείμενα

Απόστολος Λακασάς

06.12.2023

Φθίνουσα πορεία των επιδόσεων στον διαγωνισμό PISA – Oι χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας για τους Έλληνες μαθητές.

Από το κακό στο χειρότερο οδεύει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα αποτελέσματα των Ελλήνων μαθητών στον τελευταίο διαγωνισμό PISA (Programme for International Student Assessment) που οργάνωσε ο ΟΟΣΑ το 2022. Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών είναι οι χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας και στις τρεις δεξιότητες που αξιολογεί ο διαγωνισμός – την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Πρόκειται για τις δεξιότητες που θεωρείται πως πρέπει να έχουν οι μαθητές ολοκληρώνοντας την υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή έως τα 16 τους. Το μόνο ενθαρρυντικό είναι ότι τα αποτελέσματα του διαγωνισμού είναι πτωτικά για σχεδόν όλες τις χώρες, με την υποχώρηση να οφείλεται αναμφίβολα κατά έναν μεγάλο βαθμό στην πανδημία και στην επίδρασή της στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι των χωρών που συμμετείχαν. Από την άλλη, για την Ελλάδα το ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι πως στην κατάταξη δεν… σηκώνει κεφάλι, καθώς σταθερά βρίσκεται στην τρίτη και τελευταία ομάδα χωρών, που σημειώνουν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ σε μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες.

Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2023

ΕΡΕΥΝΑ : Οι προσδοκίες, οι αντιλήψεις και τα άγχη των μαθητών/τριών στην Ελλάδα.

Γράφει η Ιωάννα Φωτιάδη

01.12.2023

Οι προσδοκίες, οι αντιλήψεις και τα άγχη τους, σύμφωνα με μελέτη που διεξήγαγε το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.

«Διαβάζοντας» το μυαλό της γενιάς Ζ: Οι μαθητές προτιμούν τη συζήτηση, όχι την κατάληψη.

Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023

Υπερβαθμολόγηση: Η πλασματική αριστεία των μαθητών


Γράφει ο Απόστολος Λακασάς

Ο τρόπος αξιολόγησης στο σχολείο πάσχει, με την υπερβαθμολόγηση να δημιουργεί ψευδείς εντυπώσεις και προσδοκίες. Τρεις καθηγήτριες αναλύουν το πρόβλημα και διερευνούν τα αίτια.

Ένας στους τέσσερις μαθητές στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο είναι άριστος. Την ίδια στιγμή, η προαγωγή και η απόλυση από το Λύκειο είναι πολύ εύκολη, καθώς ένας μαθητής μπορεί να τις εξασφαλίσει έχοντας πολύ χαμηλούς βαθμούς σε βασικά μαθήματα όπως Αρχαία, Γλώσσα, Μαθηματικά και υψηλούς σε εύκολα. «Το σχολείο πολλές φορές “αποκοιμίζει” τα παιδιά βάζοντάς τους βαθμούς υψηλότερους από ό,τι αξίζουν», παρατηρεί στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης. Είναι σωστή η υπερβαθμολόγηση; Πόσο σωστή είναι η αξιολόγηση των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Ποιος ευθύνεται; Μήπως οι γονείς παίζουν ένα κρίσιμο –και μάλλον αρνητικό– ρόλο, ασκώντας πίεση στους καθηγητές των παιδιών τους να μην «αδικήσουν» τα παιδιά τους; 

Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2023

Το σχολείο αλλάζει με τη βοήθεια του ΟΟΣΑ

16-11-2023

Άμεσα θα υπογραφεί συμφωνία του υπουργείου Παιδείας με τον οργανισμό, που θα καταθέσει προτάσεις για οκτώ πεδία.

Ο ΟΟΣΑ θα «ξετινάξει» το ελληνικό σχολείο. Τα στελέχη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης θα μελετήσουν κάθε πτυχή λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών στη χώρα, καθώς και το σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Στόχος είναι να προωθηθούν ευρείες αλλαγές, καθώς οι προτάσεις του ΟΟΣΑ θα έρθουν να εμπλουτίσουν τα όσα δρομολογούνται από το υπουργείο Παιδείας. Η απόφαση ελήφθη έπειτα από συνάντηση του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη με εκπροσώπους του ΟΟΣΑ κατά την πρόσφατη –ολοκληρώθηκε χθες– διάσκεψη της UNESCO στο Παρίσι. 

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

CINEDU: Ψηφιακή πλατφόρμα κινηματογραφικών ταινιών για τα σχολεία

Του Ισιδώρου Γλαβά

Η Ψηφιακή Πλατφόρμα Κινηματογραφικών Ταινιών για τα Σχολεία CINEDU  ( https://www.cinedu-gfc.gr/ ) παρέχει δωρεάν έναν πλούσιο κατάλογο από τουλάχιστον 92 ταινίες και συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό, για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο). Υλοποιείται από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου που αποτελεί τον κύριο φορέα άσκησης της κινηματογραφικής πολιτικής και εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Το CINEDU στοχεύει να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία μάθησης και ψυχαγωγίας που θα ενθαρρύνει τους μαθητές να εμπλακούν ενεργητικά στο μάθημα, θα προκαλέσει συζητήσεις γύρω από θέματα που αφορούν παιδιά και εφήβους και θα εισάγει τους μαθητές στον εντυπωσιακό κόσμο του κινηματογράφου και της οπτικοακουστικής παιδείας. 

Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2023

Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων Γυμνασίου – Λυκείου 2023-24


Στην παρούσα ανάρτηση περιέχονται οδηγίες διδασκαλίας όλων των μαθημάτων Γυμνασίων και Λυκείων όλων των τύπων για το σχολικό έτος 2023-24.   Καθένας από τους παρακάτω συνδέσμους σας δίνει τη δυνατότητα να κατεβάσετε τα αρχεία των μαθημάτων για τα οποία ενδιαφέρεστε. 

Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

Εκλογές, έντυπα και πρακτικά Μαθητικών Κοινοτήτων

 

Του Ισιδώρου Γλαβά

Σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων οι εκλογές για το 5μελές γίνονται μέσα στον πρώτο μήνα των μαθημάτων, ενώ για το 15μελές μέσα στις πρώτες 45 μέρες των μαθημάτων και μετά τις εκλογές των 5μελών. Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε τις οδηγίες για τη διεξαγωγή των εκλογών καθώς και όλα τα απαραίτητα έγγραφα για τα πρακτικά σε μορφή word για να μπορούν να τροποποιηθούν.  

Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2023

Μαθητικές κοινότητες - Οδηγός για μαθητές


Του Ισιδώρου Γλαβά

Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή συγκροτούν μαθητικές κοινότητες, με τις οποίες συμμετέχουν στην οργάνωση της μαθητικής ζωής και στην οργάνωση και πραγματοποίηση κάθε είδους σχολικών εκδηλώσεων.
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας ρυθμίζονται τα θέματα που αναφέρονται στη συγκρότηση των μαθητικών κοινοτήτων, στα όργανα και στη διαδικασία εκλογής τους καθώς και στον τρόπο συμμετοχής τους στην οργάνωση της μαθητικής ζωής. 

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2023

Ωρολόγιο Πρόγραμμα μαθημάτων ΓΕΛ των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων - ΦΕΚ Β 5617/22-9-2023

 

Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου, υπέγραψε η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κα Δόμνα Μιχαηλίδου και η Απόφαση υπ. αριθμ. πρωτ. 102977/Δ2 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 5617/22-9-2023.


Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2023

Γιατί τα σχολεία στη Σουηδία γυρνούν την πλάτη στα tablet και επιστρέφουν στα πατροπαράδοτα βιβλία

12/09/2023 

Στον πατροπαράδοτο τρόπο εκμάθησης στα σχολεία κάνει στροφή η Σουηδία, μετά τον «προβληματικό» δρόμο της υπερ-ψηφιοποίησης που είχε ακολουθήσει τα τελευταία χρόνια.

Εφέτος, λοιπόν, τα παιδιά στα σουηδικά σχολεία δεν θα χρειάζεται να ανησυχούν αν έχουν μπαταρία στα tablet τους, καθώς τα βιβλία επανακτούν τον χαμένο τους ρόλο και επιστρέφουν στις σχολικές αίθουσες.

Σύμφωνα με τον Guardian, η έμφαση θα δίνεται πλέον στα τυπωμένα βιβλία, την ήσυχη ανάγνωση και την εξάσκηση στο γράψιμο με το χέρι, και θα αφιερώνεται λιγότερος χρόνος στα tablets, την έρευνα στο διαδίκτυο και τις δεξιότητες πληκτρολόγησης. 

Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

Ο διευθυντής - ηγέτης


Η εργασία που ακολουθεί καταδεικνύει τις σπουδαιότητα της ηγεσίας σε όλες τις δραστηριότητες του σχολείου, περιγράφει τη φύση της ηγεσίας στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς και δίνει τις βασικές αρχές οι οποίες πρέπει να διέπουν ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και υποστήριξης διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. 

Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2023

Η ιστορία της δασκάλας που δε συμπαθούσε το μαθητή της.


Πρόκειται για μία πέρα ως πέρα αληθινή ιστορία, η οποία δεν ξεκινά με τις καλύτερες προϋποθέσεις για τους πρωταγωνιστές της.

Όμως, το σημαντικό είναι πως έχει «Happy End». Σε αυτή πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν μία δασκάλα και ένας μαθητής. Δείτε τι συνέβη:

Αληθινή ιστορία: Πώς ξεκινά

Μια δασκάλα δεν συμπαθούσε καθόλου ένα μαθητή της. Την πρώτη μέρα της καινούργιας σχολικής χρονιάς, στάθηκε μπροστά από τα παιδιά της πέμπτης τάξης, τους συστήθηκε και στη συνέχεια τους είπε ένα μεγάλο ψέμα. Όπως και οι περισσότεροι άλλωστε δάσκαλοι, κοίταξε τους μαθητές της και τους είπε ότι τους θα τους αγαπάει και θα τους προσέχει όλους το ίδιο.
Αλλά αυτό ήταν αδύνατον, γιατί εκεί στην μπροστινή σειρά, κάθονταν ένα μικρό αγόρι, ο Τέντυ Στάλλαρντ.