Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

Αγάπη χωρίς όρια και όρια με αγάπη



Γράφει η Νάντια Νιώτη

Να μεγαλώσω το παιδί μου βάζοντας του όρια ή με απεριόριστη αγάπη και άνευ όρων αποδοχή;

Συχνά οι γονείς έρχονται για συμβουλευτική με αυτό το δίλημμα. Αναρωτιούνται αν είναι πιο αποτελεσματικό να θέσουν στο παιδί τους όρια ή να το μεγαλώσουν με απεριόριστη αγάπη και άνευ όρων αποδοχή.

Επίσης, συχνά έχουν δοκιμάσει τα πάντα και νιώθουν ότι βρίσκονται σε αδιέξοδο και χωρίς διαθέσιμες λύσεις: "Μα έχω προσπαθήσει να του βάλω όρια πολλές φορές χωρίς αποτέλεσμα. Ωραία τα λέτε θεωρητικά, αλλά αν ήσασταν στο σπίτι θα καταλαβαίνατε.", "Τον αφήνω συνέχεια να κάνει ό, τι θέλει, αλλά παρόλα αυτά έχει συχνά ξεσπάσματα θυμού. "

Γιατί άραγε οι γονείς δεν είναι ικανοποιημένοι από καμία από τις θέσεις του παραπάνω ερωτήματος; 

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024

Τα πλεονεκτήματα ύπαρξης και εφαρμογής ΚΑΝΟΝΩΝ στα ΣΧΟΛΕΙΑ

 

Γράφει η Λίζα Βάρβογλη.

Οι κανόνες, απλοί ή σύνθετοι, αναγνωρίζονται ως ένας δρόμος για την ασφάλεια και την παραγωγικότητα μιας κοινωνίας.

Ωστόσο, οι κανόνες στα σχολεία συχνά αντιμετωπίζονται από τους μαθητές ως περιοριστικοί ή περιττοί, ως το αντίθετο της προσωπικής ελευθερίας και έκφρασης. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Ας ξεκινήσουμε το βασικό: οι κανόνες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά ενός καλά οργανωμένου εκπαιδευτικού συστήματος. 

Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

Πώς μπορεί η AI να βελτιώσει την εκπαίδευση;

 

Γράφει ο Γιώργος Ψωμιάδης

Με την τεχνητή νοημοσύνη να έχει εισέλθει στις ζωές μας και τις νεότερες γενιές να σερφάρουν πια στο διαδίκτυο πριν καν μάθουν να προφέρουν τις πρώτες τους λέξεις, τα δεδομένα της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην εποχή μας μεταβάλλονται ραγδαία. Τα κινητά, που κάποτε ήταν απαγορευμένα εντός της τάξης, κουδουνίζουν στις τσέπες των επτάχρονων κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Η ημέρα που τα chatbots θα συνομιλούν με τρόπο έξυπνο και προσιτό με τους νεαρούς μαθητές μοιάζει να έρχεται όλο και πιο κοντά, αλλά το παραδοσιακό γράψιμο με το χέρι, που οι περισσότεροι από εμάς τείνουμε να ξεχάσουμε, φαίνεται πως κερδίζει ξανά υποστηρικτές. Την ίδια στιγμή όμως, η ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τα θαύματα της τεχνολογίας στη ζωή μας είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Ποιες είναι, λοιπόν, οι προκλήσεις που ξεπροβάλλουν στον ορίζοντα αυτής της άκρως ψηφιοποιημένης εποχής; 

Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024

Μαθηματικά: Δυσκολεύονται περισσότερο όσοι μετρούν με τα δάκτυλα; Έρευνα δίνει μια απροσδόκητη απάντηση.


Γράφει η Βίκυ Βένιου

Οι ειδικοί επαναξιολογούν κάτι που μέχρι πρότινος αποτελούσε ένδειξη δυσκολίας, αποκαλύπτοντας ότι θα μπορούσε αντιθέτως να σηματοδοτεί ανεπτυγμένη νοημοσύνη.

Στα πρώιμα στάδια της εκπαίδευσης, πολλά παιδιά χρησιμοποιούν τα δάχτυλά τους όταν μετρούν. Είναι ένας τρόπος να υπολογίσουν σωστά και να μην κάνουν λάθη. Σε κάποιους, μάλιστα, η συνήθεια αυτή παραμένει και στην ενήλικη ζωή. Οι εκπαιδευτικοί διχάζονται σχετικά με το μέτρημα στα δάχτυλα.

Remaining Time-0:00

Fullscreen

Mute

Για κάποιους, αυτό φανερώνει ότι ένα παιδί δυσκολεύεται με τα μαθηματικά, ενώ άλλοι αντίθετα πιστεύουν ότι αντικατοπτρίζει προηγμένη αριθμητική κατανόηση. Πολλοί εκπαιδευτικοί εξακολουθούν να μην είναι σίγουροι αν πρέπει να ενθαρρύνουν ή να αποθαρρύνουν το μέτρημα με τα δάχτυλα. «Οι προϋπάρχουσες έρευνες δεν έδιναν μια σαφή απάντηση», δήλωσε η δρ. Catherine Thevenot, μία εκ των επικεφαλής ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Λωζάνης. Αυτό αποτέλεσε και το κίνητρο των ειδικών να διερευνήσουν περαιτέρω το θέμα αυτό. 

Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024

Έκθεση ΟΟΣΑ: Πολλοί δάσκαλοι, μικροί μισθοί

 

11-9-2024  Τα στοιχεία της έκθεσης του ΟΟΣΑ «Εκπαίδευση με μια ματιά 2024»

Γράφει ο Απόστολος Λακασάς

Η Ελλάδα διαθέτει πολλούς εκπαιδευτικούς σε σχέση με το μαθητικό της δυναμικό, αλλά είναι κακοπληρωμένοι. Η χώρα μας έχει τις καλύτερες αναλογίες εκπαιδευτικών ανά μαθητή μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, ωστόσο οι απολαβές των εκπαιδευτικών είναι από τις χαμηλότερες στον ΟΟΣΑ. Ετσι είναι εύλογες οι διαμαρτυρίες τους σε μια περίοδο υψηλών ενοικίων και κόστους ζωής στην Ελλάδα. Τα στοιχεία της έκθεσης του ΟΟΣΑ «Εκπαίδευση με μια ματιά 2024» (Education at a Glance), που δημοσιοποιήθηκε στις 10-9-2024, καταδεικνύουν τους δύο άξονες πάνω στους οποίους οργανώνεται η μόνιμη διελκυστίνδα ανάμεσα στην εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας από τη μια και τους εκπαιδευτικούς και τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους τους από την άλλη. Το ίδιο συμβαίνει σήμερα, πρώτη ημέρα του νέου σχολικού έτους, καθώς οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες διαμαρτύρονται με οξύτητα για τους χαμηλούς μισθούς και τις συγχωνεύσεις τμημάτων. 

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024

Τα 9 χαρακτηριστικά ενός σπουδαίου Δασκάλου

 

Γράφει η Άννα Παππά*

Τι διαφοροποιεί τον καλό δάσκαλο από τους υπόλοιπους; Δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση στη λύση αυτού του αινίγματος και στην καλύτερη περίπτωση οι απαντήσεις είναι συγκεχυμένες. Στη συνέχεια παρατίθεται λίστα με τα βασικά   χαρακτηριστικά, που  μερικά μπορεί να μας είναι γνωστά,  αλλά τα περισσότερα δεν γίνονται εύκολα ορατά.  Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά σε αυτά που κάνουν τη διαφορά.  

Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2024

5 Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών

 

Του Ισιδώρου Γλαβά

Η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών μας υπενθυμίζει τον σημαντικό ρόλο των εκπαιδευτικών στην κοινωνία!

Το σχολείο του σήμερα, καλείται να διαχειριστεί – εκτός από την μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο και τις προκλήσεις στο πεδίο της γνώσης - την διαμόρφωση χαρακτήρων και τον περιορισμό της βίας, του εκφοβισμού και της παραβατικής συμπεριφοράς.

Η πολιτεία και η κοινωνία οφείλει ευγνωμοσύνη στους εκπαιδευτικούς που με ευαισθησία, μεράκι και επαγγελματισμό νοιάζονται για τους μαθητές τους, αφουγκράζονται τις ανησυχίες τους, σμιλεύουν τις ψυχές τους, ενδυναμώνουν τις γνώσεις τους και καλλιεργούν τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους.

Τα παιδιά του σήμερα είναι οι πολίτες του αύριο !

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

Ύλη και Οδηγίες Διδασκαλίας μαθημάτων ΓΕΛ για το σχολ. έτος 2024-2025

 

Δείτε την διδακτέα - εξεταστέα ύλη και τις οδηγίες διδασκαλίας των μαθημάτων του Γενικό Λυκείου για το σχολικό έτος 2024-25.

Ύλη

 

Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2024

Αποφθέγματα του Πλάτωνα που διεγείρουν την κρίση μας για τη ζωή

 

Τα λόγια του Πλάτωνα μάς διεγείρουν να σκεφτούμε κριτικά για την ηγεσία, την ηθική και τον ρόλο της φιλοσοφίας στην καθοδήγηση τόσο της ατομικής όσο και της κοινωνικής δράσης. Παρακάτω παρατίθενται πέντε βασικά σημεία για να πλαισιώσετε τη φιλοσοφία του Πλάτωνα προτού εντρυφήσετε στα αποφθέγματά του:  

Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024

Οδηγός εκπαιδευτικών μετακινήσεων – Υποδείγματα εντύπων, Σ.Ε 2024-25

 

Οι μετακινήσεις των μαθητών και μαθητριών είναι δυνατό να πραγματοποιούνται με τα εναέρια, θαλάσσια, οδικά και σιδηροδρομικά μέσα μεταφοράς, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι όροι ασφάλειας για καθένα από αυτά. Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου, εφόσον η μετακίνηση γίνεται με τουριστικά λεωφορεία, απευθύνεται εγγράφως στη Διεύθυνση Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος των οχημάτων. Για τις περισσότερες μετακινήσεις αποφασίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων ενώ για άλλες απαιτείται έγκριση από τη Δ.Δ.Ε. μετά από εισήγηση του Διευθυντή/ντριας και του Συλλόγου Διδασκόντων της Σχολικής Μονάδας. 

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2024

Τι ισχύει για τις απουσίες μαθητών Γυμνασίου & Λυκείου το Σχ.Ε. 2024-25.


 Του Ισιδώρου Γλαβά

Νέος κανονισμός για τις απουσίες ισχύει από φέτος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς επιστρέφει το παλιό καθεστώς, των δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων με ανώτατο όριο τις 114.

Οι αδικαιολόγητες απουσίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις 50, ενώ δεν δικαιολογούνται οι μεμονωμένες ώρες.

Οι γονείς και κηδεμόνες μπορούν να δικαιολογήσουν συνολικά μόλις 5 ημέρες απουσιών τον χρόνο και έως 2 συνεχόμενες ημέρες. Η δικαιολόγηση των απουσιών μπορεί να γίνει με υπεύθυνη δήλωση του γονέα ή κηδεμόνα προς το σχολείο, είτε με φυσική παρουσία, είτε με αποστολή email.

Για τις υπόλοιπες απουσίες, περιλαμβανομένου του Covid 19, απαιτείται χαρτί γιατρού συνοδεία της υπεύθυνης δήλωσης.

To χρονικό όριο δικαιολόγησης των απουσιών είναι οι 10 ημέρες

Σάββατο 31 Αυγούστου 2024

Διάσπαση τμήματος όταν σ’ αυτό φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

 

Τι προβλέπεται για τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα όταν φοιτούν και μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία;

Πότε ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από το μέγιστο προβλεπόμενο;

Σ’ αυτά τα ερωτήματα απαντά  το Άρθρο 11 του Νόμου 4452/2017 - Ρύθμιση θεμάτων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης το οποίο αναφέρει : 

Παρασκευή 30 Αυγούστου 2024

Τρίτη 20 Αυγούστου 2024

Αποφθέγματα του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα Νίκου Καζαντζάκη.


Ο Νίκος Καζαντζάκης θεωρείται ο μεγαλύτερος Έλληνας συγγραφέας των νεότερων χρόνων. Εκτός από συγγραφέας, υπήρξε επίσης δημοσιογράφος, πολιτικός, μουσικός, ποιητής και φιλόσοφος, με πλούσιο λογοτεχνικό, ποιητικό και μεταφραστικό έργο.

Είναι ο πιο πολυμεταφρασμένος Έλληνας συγγραφέας στον κόσμο, έχοντας συγγράψει έργα όπως: «Οδύσσεια», «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», «Ο καπετάν Μιχάλης», «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», «Ο τελευταίος πειρασμός», «Ασκητική», «Αναφορά στον Γκρέκο».