Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021

Χρήσιμο υλικό για το συλλογικό προγραμματισμό, τις ομάδες και τα σχέδια δράσης, στο πλαίσιο της εσωτερικής αξιολόγησης 2021-22

 
                                                                                                         Οκτώβριος 2021

Του Ισιδώρου Γλαβά

Στην παρούσα ανάρτηση περιέχονται οδηγίες καθώς και χρήσιμο υλικό για τους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων σε σχέση με την αυτοαξιολόγηση  του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, με βάση την κείμενη νομοθεσία.

 

1η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

Στόχος της Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου είναι η ανάδειξη των θετικών σημείων αλλά και ο προσδιορισμός των σημείων που χρήζουν βελτίωσης, προκειμένου – στο πλαίσιο του Συλλογικού Προγραμματισμού – να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν κατάλληλες δράσεις.

Στην 1η συνεδρίαση για την αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού έργου της Σχ. Μονάδας ο Σύλλογος Διδασκόντων:

ü  μελετά την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης εστιάζοντας στις διαπιστωμένες αδυναμίες, όπως έχουν καταγραφεί

ü  επιλέγει συγκεκριμένους στόχους βελτίωσης, που έχουν προτεραιότητα για το σχολείο και είναι εφικτό να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 

ü  αποφασίζει τα Σχέδια Δράσης που θα υλοποιήσουν για την επίτευξη των στόχων αυτών

ü  συγκροτεί αντίστοιχες Ομάδες Δράσης, με βάση τη δήλωση ενδιαφέροντος από τους εκπαιδευτικούς, λαμβάνοντας υπόψη την εξειδίκευσή τους, την εμπειρία τους, τα ενδιαφέροντά τους αλλά και τη δυνατότητα συνεργασίας τους (π.χ. ημέρες και ώρες εργασίας στο σχολείο) 

ü  ορίζει Συντονιστή/ίστρια για κάθε Ομάδα

ü  εγκρίνει τους Τίτλους Σχεδίων Δράσης

Οι στόχοι και οι τίτλοι των Σχεδίων Δράσης καταχωρούνται στην πλατφόρμα του ΙΕΠ και αποτελούν τον Συλλογικό Προγραμματισμό της σχολικής μονάδας, ο οποίος αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου.   

 

ΟΜΑΔΕΣ ΔΡΑΣΗΣ - ΣΧΕΔΙΑ ΔΡΑΣΗΣ

Κάθε ομάδα δράσης συγκροτείται από 2-5 συνεργαζόμενους εκπαιδευτικούς, που καταθέτουν προτάσεις σχεδίων δράσης. Κάθε εκπαιδευτικός δηλώνει συμμετοχή σε μία τουλάχιστον Ομάδα Δράσης, με βάση τις ανάγκες, τις προτεραιότητες και τους στόχους της σχολικής μονάδας, καθώς και τα δικά του/της ενδιαφέροντα. Εκπαιδευτικοί που είναι τοποθετημένοι σε περισσότερα από ένα σχολεία συμμετέχουν σε Δράση της σχολικής μονάδας όπου υπηρετούν τις περισσότερες ώρες.

Για την υλοποίηση Σχεδίων Δράσεων, οι Ομάδες Δράσης μπορούν να συγκροτούνται από εκπαιδευτικούς ίδιας ή διαφορετικής ειδικότητας, που διδάσκουν στα ίδια ή σε διαφορετικά τμήματα. 

Στο πλαίσιο του 1ου άξονα «Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση», η Ομάδα Δράσης μπορεί να συγκροτείται από:

εκπαιδευτικούς που διδάσκουν κοινά γνωστικά αντικείμενα. Τα μέλη της Ομάδας προγραμματίζουν τη διδασκαλία τους, λαμβάνοντας υπόψη τα Προγράμματα Σπουδών και τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της σχολικής μονάδας, σχεδιάζουν κοινές διδακτικές πρακτικές, επιλέγουν ή διαμορφώνουν από κοινού συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό, εφαρμόζουν εναλλακτικές πρακτικές αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών τους κ.λπ.   

εκπαιδευτικούς διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων, που διδάσκουν σε κοινά τμήματα. Τα μέλη της Ομάδας προβαίνουν στον σχεδιασμό διδακτικών και παιδαγωγικών πρακτικών, με σκοπό τη βελτίωση της μάθησης των μαθητών και μαθητριών τους, την αντιμετώπιση συγκεκριμένων αναγκών ή δυσκολιών κατά τη διδασκαλία τους, την υλοποίηση διαθεματικών δραστηριοτήτων κ.λπ.

εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων ή τμημάτων. Τα μέλη μπορούν να σχεδιάσουν Δράση για την εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών/παιδαγωγικών πρακτικών, δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη των ήπιων δεξιοτήτων, διαθεματικών προσεγγίσεων, πρακτικών αξιολόγησης κ.λπ. σε διαφορετικά τμήματα και γνωστικά αντικείμενα.

Τα Σχέδια Δράσης σπάνια θα μπορούν να καλύψουν όλους τους άξονες και κάτι τέτοιο δεν απαιτείται, ακόμα και στα σχολεία με μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών.

Μπορούν επομένως να υλοποιηθούν περισσότερα από ένα διαφορετικά Σχέδια Δράσης σε έναν άξονα ή κανένα Σχέδιο Δράσης σε κάποιους άλλους. 


ΜΕΤΑ ΤΗΝ 1η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ

Ο Σύλλογος Διδασκόντων, μετά την 1η συνεδρίαση, συνέρχεται τακτικά ανά δίμηνο (Δεκέμβριος – Φεβρουάριος – Απρίλιος), για να εξετάσει την πορεία υλοποίησης του προγραμματισμού. Επίσης, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, οι ομάδες δράσεις συνέρχονται σε τακτικές συναντήσεις ανατροφοδότησης, στο χρονικό πλαίσιο του υπηρεσιακού τους ωραρίου.

Μετά την 1η συνεδρίαση, οι ομάδες καταθέτουν σχέδια δράσης που περιλαμβάνουν στόχους, περιεχόμενο, μέσα υλοποίησης και κριτήρια αξιολόγησης. Αποτυπώνουν τα σχέδιά τους στην ψηφιακή φόρμα του ΙΕΠ και επ’ αυτών ο ΣΕΕ διατυπώνει παρατηρήσεις και προτάσεις.

Στο τέλος του διδακτικού έτους, ο Σύλλογος Διδασκόντων συνέρχεται σε ειδική συνεδρίαση, όπου οι ομάδες δράσης παρουσιάζουν το έργο τους και προβαίνουν σε τεκμηριωμένη αυτοαξιολόγηση, αποτιμώντας τα σχέδια δράσης στην κλίμακα των τεσσάρων βαθμών Επίσης, ο Σ.Δ. συντάσσει έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης, την οποία καταχωρίζει στην πλατφόρμα του ΙΕΠ μέχρι τις 25 Ιουνίου.Η έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης περιλαμβάνει τα εξής: ταυτότητα σχολείου, στόχοι που είχαν τεθεί στον προγραμματισμό, σημαντικότερα αποτελέσματα των δράσεων με εστίαση σε συγκεκριμένους θεματικούς άξονες, θετικά σημεία και αδυναμίες, δυσκολίες, πιθανή ανάδειξη καλών πρακτικών, προτάσεις για επιμόρφωση, προτάσεις βελτίωσης για το επόμενο σχολικό έτος.

 

ΦΟΡΜΑ ΙΕΠ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ

Κάθε Ομάδα Δράσης έχει τη δική της φόρμα για την αποτύπωση του Σχεδίου Δράσης.

Πρόσβαση σε αυτή έχουν όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου καθώς και ο/η Σ.Ε. Παιδαγωγικής Ευθύνης. Δικαίωμα καταχώρισης και επεξεργασίας έχει μόνο ο/η Συντονιστής/-ίστρια της Ομάδας.

Η Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης περιλαμβάνει τρία μέρη (Α, Β, Γ):

 α) Σχεδιασμός της Δράσης: Το μέρος Α παραμένει ενεργό έως και τον Δεκέμβριο.

 Οποιαδήποτε τροποποίηση υπάρξει μετά την  οριστικοποίησή τους, καταγράφεται στο μέρος Β.

 β) Υλοποίηση της Δράσης: Το μέρος Β είναι ενεργό καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς για την καταγραφή ή τροποποίηση των  ενεργειών της Δράσης.

 γ) Αποτίμηση της Δράσης: Συμπληρώνεται στο τέλος της σχολικής χρονιάς, πριν την  τελική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για την  Εσωτερική Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

Η Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΞΟΝΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν ποικίλα μεθοδολογικά εργαλεία ανάλογα με τον άξονα τον οποίο διερευνούν ή τη δράση που επιθυμούν να αποτιμήσουν, λαμβάνοντας υπόψη -και τις ιδιαιτερότητες της δικής τους σχολικής πραγματικότητας.

Ως ενδεικτικά εργαλεία διερεύνησης και αποτίμησης προτείνονται:

·        Το ερωτηματολόγιο

·        Η συνέντευξη

·        Οι ομάδες εστίασης

·        Η παρατήρηση

·        Η ανάλυση γραπτών τεκμηρίων – Ανάλυση περιεχομένου

 Περισσότερα στους συνδέσμους που ακολουθούν.


ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΜΕ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ  ΕΣΩΤΕΡΙΚΉ ΑΞΙΟΛΌΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΉΣ ΜΟΝΆΔΑΣ

Λειτουργίες, θεματικοί άξονες και δείκτες αξιολόγησης 2021-22

15 ερωτήσεις και απαντήσεις από το ΥΠΑΙΘ

Οδηγός αξιολόγησης Σχ. Μονάδων 2021-22 (ΙΕΠ)

Ενδεικτικά εργαλεία για την αξιολόγηση 2021-22 (ΙΕΠ)

Οδηγός τεκμηρίωσης της αποτίμησης των αξόνων 2021-22 (ΙΕΠ)

Οδηγός ΥΠΑΙΘ για σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων eTwinning 2021-22

o   Υλικό εκμάθησης της πλατφόρμας eTwinning

o   Οδηγίες για την υλοποίηση έργου στο eTwinning

o   Εγγραφή στο etwinning

o   Έργα και καλές πρακτικές etwinning

o   Βήματα για τη δημιουργία έργου etwinning

o   Πλατφόρμα αναζήτησης συνεργατών στο etwinning

Σχέδια δράσης σχολείων (Ενδεικτικά παραδείγματα 2012-13)

Καλές πρακτικές σχολείων (Ενδεικτικά παραδείγματα του 2012-13)

Ερωτήσεις και απαντήσεις 2021-22 (ΙΕΠ)

Οδηγίες ΙΕΠ για τον Συλλογικό Προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου (24-10-21)

Απόφαση εφετείου – Παράταση στις διαδικασίες αυτοαξιολόγησης (24-10-2021)

 

Πηγές :

·         Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

·         Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής πολιτικής


Σχετικές αναρτήσεις :

Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων, Σχ. Ε. 2021-2022


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου