Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020

Aξιολόγηση των μαθητών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Του Ισιδώρου Γλαβά

Πλησιάζουμε προς τη λήξη του α’ τετραμήνου, με τις σχολικές μονάδες να βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας και την εξ αποστάσεως διδασκαλία να έχει αντικαταστήσει την δια ζώσης. Αυτό αυξάνει τις δυσκολίες στην εκπαιδευτική διαδικασία και δημιουργεί αρκετά εμπόδια σε διδακτικό, παιδαγωγικό και συναισθηματικό επίπεδο. Ένα πρόβλημα που προστίθεται σε όλα τα παραπάνω είναι αυτό της εξ αποστάσεως αξιολόγησης στην οποία η δυνατότητα δίκαιης και αντικειμενικής αποτίμησης της προσπάθειας και της επίδοσης των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς είναι εξαιρετικά δύσκολη. Το παρόν άρθρο έχει στόχο να μας θυμίσει, με απλό και κατανοητό τρόπο, βασικές αρχές της εκπαιδευτικής αξιολόγησης και περιέχει  χρήσιμα στοιχεία που μπορούν να κάνουν ευκολότερο και αποτελεσματικότερο το έργο μας.  

Είναι κοινά παραδεκτό ότι σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα η αξιολόγηση είναι απαραίτητη γιατί παρέχει χρήσιμη ανατροφοδότηση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Μέσα από αυτήν ο εκπαιδευτικός σχεδιάζει, προγραμματίζει και διαμορφώνει την εξέλιξη της διδακτικής διαδικασίας. Επίσης, ο μαθητής έχει την ευκαιρία να εφαρμόσει και να καλλιεργήσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες του, να πληροφορηθεί για την πρόοδό του και τις δυνατότητές του και να κάνει τις κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις που απαιτούνται για την βελτίωσή του. 

Επίσης, ο εκπαιδευτικός - ειδικά αυτήν την δύσκολη περίοδο που διανύουμε - είναι σε διαρκή αναζήτηση τρόπων και μεθόδων, που θα του επιτρέψουν να αξιολογήσει δίκαια και αντικειμενικά τους μαθητές του και επιπλέον θα του δώσουν την δυνατότητα να έχει καλύτερη ανατροφοδότηση για τα αποτελέσματα της διδασκαλίας του και τον βαθμό επίτευξης των διδακτικών του στόχων.

Κριτήρια για την αξιολόγηση των μαθητών και της διδασκαλίας υπάρχουν πολλά, όμως κύριο μέλημα του εκπαιδευτικού είναι να κάνει απολύτως σαφές στους μαθητές του τα κριτήρια που ο ίδιος   χρησιμοποιεί για την αξιολόγηση της επίδοσής τους.

Σύμφωνα με την πρόσφατη διεθνή βιβλιογραφία υπάρχουν νέες τάσεις στην εκπαιδευτική αξιολόγηση όπως δείχνει και ο παρακάτω πίνακας:


Στην σχετική εργασία που ακολουθεί περιέχονται θέματα που μπορούν να μας βοηθήσουν στην εφαρμογή μιας ποιοτικής και αποτελεσματικής αξιολόγησης είτε αυτή είναι δια ζώσης είτε εξ αποστάσεως.

Τα επιμέρους θέματα της εργασίας είναι:

1. Αξιολόγηση του μαθητή. Εννοιολογικό πλαίσιο.

2. Είδη αξιολόγησης μαθητή.

3. Γιατί γίνεται η αξιολόγηση; (χρησιμότητα της αξιολόγησης)

4. Κριτήρια ποιότητας μιας αξιολόγησης.

5. Είδη εξεταστικών μεθόδων – Κατηγορίες ερωτήσεων.

6. Αξιολόγηση της Δηλωτικής και της Διαδικαστικής Γνώσης.

7. Η Παιδαγωγική πλευρά της αξιολόγησης.

8. Σχέση Διδασκαλίας – Αξιολόγησης.

9. Χαρακτήρας του υφιστάμενου συστήματος αξιολόγησης, τα προβλήματα  εφαρμογής του και οι νέες τάσεις στην εκπαιδευτική αξιολόγηση. 

10. Στατιστική ανάλυση αξιολογήσεων (Αξιολόγηση της αξιολόγησης).


Διαβάστε την εργασία εδώ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου