Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

Το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου - Κύρια σημεία – Ερωτήσεις και απαντήσεις.


Τίθεται από σήμερα 22/4/2020 σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».

Μεταξύ των μεταρρυθμίσεων που εισάγονται με τις προτεινόμενες διατάξεις είναι οι εξής:

Α.        Αλλαγές στο πρόγραμμα του σχολείου

  1. Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021).
  2. Αγγλικά στο νηπιαγωγείο: Εισάγεται πιλοτικά στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
  3. Κατανομή ωρών διδασκαλίας: Ενισχύεται η διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής, όπως και η εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών.
  4. Οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων – Αξιολόγηση: Μεταξύ άλλων, ανακατανέμονται ορισμένα μαθήματα σε Ομάδες και εξορθολογίζονται οι προϋποθέσεις προαγωγής και απόλυσης των μαθητών όπως και η αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών.
  5. Τράπεζα Θεμάτων: Συστήνεται εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο.
  6. Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μεταξύ άλλων, μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά.
Β.        Στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου

  1. Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων και Πειραματικών Σχολείων.
  2. Αξιολόγηση: Θεσμοθετείται από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21) ένα νέο συνεκτικό πλαίσιο για την καλύτερη οργάνωση του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου καθώς και για τη διττή αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας, την εσωτερική αυτό-αξιολόγηση, και την εξωτερική αξιολόγηση.
  3. Εκπαιδευτικοί στην τάξη: Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών. Προβλέπεται επίσης 2ετής διάρκεια ισχύος πινάκων των εκπαιδευτικών.
  4. Ασφάλεια στο σχολείο / Ρυθμίσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού: Θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης», που λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τις υφιστάμενες υποστηρικτικές δομές, και ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
  5. Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό: Μεταξύ άλλων, εισάγονται οργανωτικές ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών, την απλοποίηση διαδικασιών, την επίσπευση καταβολής επιμισθίων, την παροχή κινήτρων και μεγαλύτερης ελευθερίας των εκπαιδευτικών και άλλες ρυθμίσεις που διέπουν το καθεστώς τους.
Γ.        Οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση

  1. Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων: Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ, θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα στα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
  2. Διαδικασία ανάδειξης Πρυτανικών Αρχών: Θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία.
  3. Νέο πλαίσιο για τις μετεγγραφές φοιτητών: Καθιερώνεται για πρώτη φορά πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), εξορθολογίζονται τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια για την αποφυγή καταστρατήγησης των κανόνων και εισάγεται η καινοτομία του β’ κύκλου μετεγγραφών.


Σημεία ιδιαίτερης προσοχής και σημασίας
  • Στο Γυμνάσιο αυξάνονται από 4 σε 7 τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και προβλέπεται ερευνητική εργασία για την Πληροφορική, εξορθολογίζονται οι προϋποθέσεις προαγωγής και απόλυσης των μαθητών (βαθμολογική βάση 10 σε κάθε μάθημα ή 13 κατά μέσο όρο, και προσθήκη ορίου μαθημάτων (4) για δυνατότητα επανεξέτασης τον Σεπτέμβριο).
  • Στο Λύκειο αυξάνονται κατά ένα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στη Β’ και Γ’ Λυκείου, οι μαθητές προάγονται/απολύονται εφόσον έχουν γενικό μέσο όρο τουλάχιστον 10 αντί για 9,5 που ισχύει μέχρι σήμερα, οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου θα παρακολουθήσουν υποχρεωτικά και Μαθηματικά, και οι θετικής κατεύθυνσης θα παρακολουθήσουν Ιστορία (λογική «κόντρα» μαθήματος), ενώ θα αναγράφεται η διαγωγή στους τίτλους σπουδών.
  • Μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στην ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση του προγράμματος της Γ’ Λυκείου αναφορικά με την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Επίσης, από το μεθεπόμενο σχολικό έτος (2021-2022) οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών θα εξετάζονται στο μάθημα των Λατινικών αντί της Κοινωνιολογίας.
  • Τέλος για τα «7ωρα» στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στην τελευταία τάξη του Λυκείου. Με την εισαγωγή του μαθήματος Γενικής Παιδείας (Ιστορία ή Μαθηματικά) μειώνονται παράλληλα οι ώρες διδασκαλίας στα τέσσερα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικώς. Συγκεκριμένα, ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού, τα μαθήματα θα διδάσκονται κατά 6 ή 5 ώρες ανά εβδομάδα. Για παράδειγμα, στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών τα Μαθηματικά και η Φυσική θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα και η Χημεία 5 ώρες την εβδομάδα.
  • Τέλος οι διπλές προαγωγικές εξετάσεις το καλοκαίρι: «Δώρον άδωρον» κρίθηκε από το υπουργείο η δυνατότητα που δινόταν μέχρι πρότινος στους μαθητές να εξετάζονται δύο φορές πριν από τη λήξη της σχολικής χρονιάς στα μαθήματα που απέτυχαν να βαθμολογηθούν πάνω από τη βάση. Οι προαγωγικές θα δίνονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς και οι μαθητές εφόσον δεν έχουν λάβει τον απαραίτητο βαθμό για την προαγωγή τους θα εξετάζονται πάλι τον Σεπτέμβρη. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά τόσο το Λύκειο όσο και το Γυμνάσιο.
  • Όσον αφορά τα παιδαγωγικά μέτρα που αφορούν ανάρμοστες συμπεριφορές μαθητών ή παραβατική συμπεριφορά, επανέρχονται οι 3ήμερες, 4ήμερες και 5ημερες αποβολές. Μέχρι πρότινος ίσχυαν μόνο οι μονοήμερες ή 2ήμερες αποβολές. Εφόσον το σχολείο έχει εξαντλήσει όλες τις παραπάνω επιλογές, τυχόν απομάκρυνση του μαθητή από το σχολικό περιβάλλον αποφασίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων με σύμφωνη γνώμη του υπευθύνου Παιδαγωγικής Ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου (ΚΕΣΥ). Επίσης επανέρχεται η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών για τους μαθητές, η οποία είχε καταργηθεί πριν από λίγα χρόνια.
  • Στο πλαίσιο ενεργειών για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε τη θεσμοθέτηση του Εκπαιδευτικού Εμπιστοσύνης. Πρόκειται για έναν εκπαιδευτικό που αναλαμβάνει αρμοδιότητες παροχής συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας.
  • Θεσμοθετείται από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21) ένα νέο συνεκτικό πλαίσιο για την καλύτερη οργάνωση του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου, που συνδυάζεται με το σχεδιασμό συλλογικών και επιμορφωτικών δράσεων για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, καθώς και για τη διττή αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας: αφενός, εσωτερική αυτό-αξιολόγηση, και αφετέρου εξωτερική αξιολόγηση από το οικείο ΠΕ.Κ.Ε.Σ.. Η εξωτερική αξιολόγηση προβλέπει ενεργό ρόλο του ΙΕΠ καθώς και της ΑΔΙΠΠΔΕ, αρχής που σχετίζεται άμεσα με τη διασφάλιση της ποιότητας στην παρεχόμενη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δρομολογείται, επίσης, εντός του 2020 η σύνταξη του ΠΔ για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
  • Για τον ετήσιο συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και τον σχεδιασμό δράσεων και ερευνητικών προγραμμάτων συντάσσεται έκθεση, στην οποία αναφέρονται, μεταξύ άλλων, οι τομείς εστίασης, οι στόχοι, καθώς και οι δράσεις και τα προγράμματα προς υλοποίηση. Η εν λόγω έκθεση καταχωρίζεται στα πρακτικά της σχετικής συνεδρίασης του συλλόγου διδασκόντων και αναρτάται αμελλητί, με ευθύνη της Διεύθυνσης του σχολείου, κατά τα κύρια σημεία της στην ιστοσελίδα κάθε σχολικής μονάδας, καθώς και στο σύνολό της σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, την ανάπτυξη και λειτουργία της οποίας αναλαμβάνει το Ι.Ε.Π. και στην οποία έχουν πρόσβαση τα εμπλεκόμενα στελέχη της εκπαιδευτικής ιεραρχίας, το Ι.Ε.Π. και η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.).




 Βασικές ερωτήσεις και απαντήσεις

Το esos ετοίμασε έντεκα ερωτήσεις-απαντήσεις με τα μέχρι σήμερα δεδομένα:

1. Ποιο είναι το βασικό που πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές;
Οι μαθητές που το Σεπτέμβριο 2020 θα φοιτήσουν στην   Α'  Λυκείου θα γνωρίζουν  ότι τελειώνοντας Λύκειο  θα αποκτήσουν το  Εθνικό Απολυτήριο.

2. Τι αλλάζει ως προς την απόκτηση του Απολυτηρίου που πλέον θα φέρει την ονομασία Εθνικό Απολυτήριο;
Για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου θα τεθεί, ως προϋπόθεση  στους μαθητές -ξεκινώντας από την Α' Λυκείου το Σεπτέμβριο - , εκτός από την επιτυχή ολοκλήρωση των τριών τάξεων του Λυκείου,  και η κατοχή ενός αναγνωρισμένου Πιστοποιητικού  Γλωσσομάθειας. Θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές -εφόσον το επιθυμούν - να το αποκτήσουν δωρεάν μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.

3. Και ο Μέσος Όρος της Βαθμολογίας του Εθνικού απολυτηρίου πως υπολογίζεται;
Ο Γενικός Μέσος Όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς  των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.

4. Ως προς τις προαγωγικές εξετάσεις τι θα αλλάξει;
Οι  γραπτές προαγωγικές εξετάσεις , από το επόμενο σχολικό έτος, δηλαδή τον Μάιο του 2021, τουλάχιστον για την Α’ Λυκείου,  δεν θα γίνεται, όπως σήμερα αλλά από Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας.

5. Η Τράπεζα Θεμάτων θα ισχύσει και για τις άλλες δύο τάξεις του Λυκείου;
Η υπουργός δήλωσε ότι η Τράπεζα Θεμάτων θα ξεκινήσει από την Α΄ Λυκείου , αλλά εάν το ΙΕΠ έχει ετοιμάζει Τράπεζα Θεμάτων και για τις άλλες δύο τάξεις του Λυκείου τη Β’ και Γ’ δεν αποκλείεται να δώσουν και αυτοί οι μαθητές εξετάσεις με επιλογή θεμάτων από την Τράπεζα Θεμάτων.

6. Για την Α’ Λυκείου είναι έτοιμη η Τράπεζα Θεμάτων;
Το ΙΕΠ αναμένει την ψήφιση της διάταξης που θα επαναφέρει τη θεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων, προκειμένου να ξεκινήσει τις διαδικασίες  επανεξέτασης  των θεμάτων της Τράπεζας του 2014.,  και την ένταξη  του προγράμματος σε χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ.

7. Πώς θα οργανωθεί η Τράπεζα Θεμάτων;
Το ΙΕΠ θα καλέσει τους εκπαιδευτικούς να υποβάλουν  θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας σε ηλεκτρονική πλατφόρμα. Τα θέματα θα αξιολογηθούν από Επιτροπές Ειδικών, που επίσης θα συστηθούν από το ΙΕΠ, και εφόσον κριθούν κατάλληλα, θα συμπεριληφθούν στην Τράπεζα.

8. Ως προς τα Προγράμματα Σπουδών τι θα αλλάξει;
Στόχος της πολιτικής ηγεσίας είναι από τον επόμενο Σεπτέμβριο η Α’ Λυκείου να έχει νέα Προγράμματα Σπουδών. Το ΙΕΠ εκτιμά ότι θα έχει έτοιμα το νέα Προγράμματα Σπουδών πριν τον Αύγουστο.

9. Η θεσμοθέτηση της βάσης εισαγωγής πότε θα ισχύσει;
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η βάση εισαγωγής θα ισχύσει από το 2023 , δηλαδή όταν από τους  μαθητές  που τον Σεπτέμβριο θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου.

10. Οι πιθανότητες εισαγωγής στα ΑΕΙ για τους μαθητές που θα φοιτήσουν το Σεπτέμβριο στην Α’ Λυκείου θα είναι ίδιες με σήμερα;
Όχι διότι θα υπάρξει μέχρι τότε μείωση του αριθμού εισακτέων.

11. Ως προς τις απουσίες τι θα αλλάξει;
Στις προθέσεις τις πολιτικής ηγεσίας, οι οποίες αναμένεται να αποτυπωθούν στο επικείμενο Σχέδιο Νόμου, είναι να αλλάζει  το ισχύον καθεστώς των απουσιών των μαθητών  από το επόμενο σχολικό έτος, ενώ μπαίνει “φρένο”  στο ελληνικό φαινόμενο  μετά το Μάρτιο οι Καθηγητές στη Γ Λυκείου να κάνουν μάθημα σε άδειες αίθουσες.


Σχετικό Υλικό




Τα ΣΧΟΛΙΑ σας για το σχέδιο νόμου του ΥΠΑΙΘ με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» μπορείτε να υποβάλετε εδώ. Η υποβολή είναι δυνατή μέχρι τις 6 Μαΐου 2020, 08:00 μ.μ.  (στη σελίδα που θα μεταβείτε, να  επιλέξετε στο κάτω μέρος της το άρθρο που θέλετε να σχολιάσετε).


Πηγές:  ΥΠΑΙΘ, Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων ΥΠΑΙΘ, esos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου