Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2019

Αποφθέγματα για την Εκπαίδευση τη Διδασκαλία, τη Μάθηση, την Παιδεία ...



Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι από τα πιο δύσκολα και συνάμα πιο εποικοδομητικά επαγγέλματα. Πέρα από την μετάδοση γνώσεων, ο εκπαιδευτικός είναι υπεύθυνος για την ομαλή πνευματική, κοινωνική και ψυχική ανάπτυξη των μαθητών. Το έργο του είναι κυρίως παιδαγωγικό και όταν προσφέρει αγάπη στους μαθητές, αυτή του επιστέφεται σε ακόμα μεγαλύτερη ποσότητα και ένταση. Αυτή είναι και η βασικότερη πηγή ικανοποίησης κάθε δασκάλου. Παρ’ όλα αυτά όμως  τα τελευταία χρόνια το επάγγελμα του εκπαιδευτικού έχει απαξιωθεί - έχει χάσει το κύρος του λόγω των γενικότερων αξιών και συνθηκών που επικρατούν στην κοινωνία μας. 
Στην παρούσα ανάρτηση περιλαμβάνονται κάποια από τα σημαντικότερα αποφθέγματα ανθρώπων του πνεύματος – από την αρχαιότητα έως σήμερα – για να θυμόμαστε την ύψιστη σημασία της παιδείας, ειδικά στην εποχή που διανύουμε. Ας μη ξεχνάμε ότι οι έννοιες των λέξεων εκπαίδευση, μόρφωση και παιδεία δεν ταυτίζονται και οι σημασίες τους αλλάζουν ανάλογα τις κοινωνικές και πολιτισμικές επιταγές. 

Αποφθέγματα για την Εκπαίδευση τη Διδασκαλία, τη Μάθηση, την Παιδεία ...

 «Αυτοί που δίνουν καλή εκπαίδευση στα παιδιά, πρέπει να τιμώνται περισσότερο από εκείνους που τα γέννησαν, γιατί οι γονείς τους έδωσαν μόνο τη ζωή, οι παιδαγωγοί όμως την ικανότητα να ζουν καλά».  Αριστοτέλης

«Αυτοί που μελέτησαν προσεκτικά τον τρόπο διακυβέρνησης των ανθρώπων, πρέπει να έχουν πεισθεί  πως η τύχη των εθνών εξαρτάται από την εκπαίδευση των νέων».  Αριστοτέλης

«Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των άνισων». Αριστοτέλης


«Της παιδείας οι ρίζες είναι πικρές, μα οι καρποί γλυκοί». Αριστοτέλης

«Τρία πράγματα χρειάζονται για την εκπαίδευση: η φύση, η μάθηση και η άσκηση». Αριστοτέλης

«Ο μορφωμένος διαφέρει από τον αμόρφωτο, όσο ο ζωντανός από τον νεκρό».  Αριστοτέλης


«Όταν ο άνθρωπος πάρει σωστή εκπαίδευση, γίνεται θεϊκό και πολύ ήμερο ζώο. Κι όταν δεν ανατραφεί αρκετά ή κατάλληλα, γίνεται το πιο άγριο απ” όσα γέννησε η φύση».  Πλάτωνας

«Δεν ξέρω τίποτα άλλο, για το οποίο κάθε λογικός άνθρωπος θα έπρεπε να νοιάζεται περισσότερο, παρά το πώς το παιδί του θα γίνει ο πιο καλός άνθρωπος».  Πλάτωνας

«Η εκπαίδευση είναι δύναμη που γιατρεύει την ψυχή».  Πλάτωνας


«Δεν μπορώ να διδάξω τίποτα σε κανέναν. Μπορώ μόνο να τον μάθω να σκέφτεται». Σωκράτης

«Τα σπουδαία μυαλά συζητούν ιδέες, τα μέτρια μυαλά συζητούν τα γεγονότα, τα αδύναμα μυαλά συζητούν για τους άλλους». Σωκράτης

«Αυτός που θέλει να αλλάξει τον κόσμο πρέπει να αλλάξει πρώτα τον εαυτό του». Σωκράτης

«Η παιδεία είναι πανηγύρι της ψυχής, γιατί σ’ αυτήν υπάρχουν πολλά θεάματα και ακούσματα της ψυχής».  Σωκράτης

«Νομίζω πως όσοι εκπαιδεύτηκαν, όχι μόνο αυτοί είναι ευτυχισμένοι και το νοικοκυριό τους διοικούν καλά, μα και τους άλλους ανθρώπους ωφελούν».  Σωκράτης

«Παιδεία και αρετή και γνώση όσο κι αν είναι άγνωστα στους πολλούς, είναι το πιο γλυκό πράγμα στη ζωή του ανθρώπου».  Σωκράτης

«Διπλά βλέπουν όσοι έμαθαν γράμματα».  Πυθαγόρας

«Η αγραμματοσύνη είναι μάνα όλων των κακών».  Πυθαγόρας

«Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει ν’ ανάψει». Πλούταρχος


«Όπως η γη, όσο γόνιμη κι αν είναι δεν μπορεί να κάμει τίποτα χωρίς καλλιέργεια, έτσι και ο νους, χωρίς εκπαίδευση δεν μπορεί να δώσει καλό καρπό».  Πλούταρχος

«Η ανατροφή των παιδιών μοιάζει με τα πλάσματα των κεραμοποιών, γιατί τον μαλακό πηλό τον πλάθουν όπως θέλουν, ενώ τον ψημένο δεν μπορούν να τον μεταπλάσουν. Το ίδιο και τα παιδιά, όσο είναι ακόμα μικρά μπορούν οι γονείς τους να τα μορφώσουν όπως θέλουν, όταν όμως μεγαλώσουν και γίνουν άντρες δεν μπορούν πια».  Πλούταρχος

«Η ευτυχία του ανθρώπου συνίσταται στη μόρφωση και στην παιδεία, και όχι στα αγαθά που δίνει και παίρνει η τύχη».  Πλούταρχος

«Στους γονείς οφείλομεν το ζην, στους δε διδασκάλους το ευ ζην».  Μέγας Αλέξανδρος

«Μικρότερο κακό είναι η αγραμματοσύνη, παρά η κακή και χωρίς μέθοδο εκπαίδευση. Είναι βέβαιο πως ανάμεσα στους αγράμματους ευκολότερα βρίσκει κανείς άνθρωπο ενάρετο, παρά ανάμεσα σ’ εκείνους που εκπαιδεύτηκαν χωρίς σωστή μέθοδο».  Αδαμάντιος Κοραής

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο». Αδαμάντιος Κοραής

«Πρέπει κάποτε να καταλάβουμε ότι η εκπαίδευση δεν είναι ξέφραγο χωράφι, όπου έχει ο καθένας το ελεύθερο να μπαίνει και να κάνει το νοικοκύρη με τις ιδέες και τα θέσφατά του. Δικαίωμα να το καλλιεργεί έχει μόνο ο μυημένος στην επιστήμη του σχολείου που διαθέτει μαζί με επαρκή κεφάλαια θεωρίας και πλούσια πείρα πρακτικής». Παπανούτσος Ε.

«Πρώτο χρέος του Δασκάλου είναι να δημιουργήσει μέσα στην τάξη τις προϋποθέσεις της απορίας, του προβληματισμού. Να ξυπνήσει δηλαδή στους μαθητές του την ανάγκη για μάθηση» . Παπανούτσος Ε.


«Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο».   Νέλσον Μαντέλα

 «Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και ίσως να θυμάμαι. Κάνε με να το βιώσω και θα το καταλάβω».  Κομφούκιος 

«Εκείνοι που γνωρίζουν πως να σκεφτούν δε χρειάζονται δασκάλους».   Μαχάτμα Γκάντι

 «Δώσε στον άνθρωπο ένα ψάρι και θα τον χορτάσεις μια φορά. Μάθε τον να πιάνει ψάρια και θα είναι χορτασμένος σε όλη του τη ζωή».  Μαϊμωνίδης

«Εκεί που ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή».  Βίκτωρ Ουγκώ

«Η εκπαίδευση που παίρνουμε από τις συνθήκες της ζωής είναι ανώτερη από τη διδασκαλία του σχολείου».  Σενέκας

 «Η αληθινή εκπαίδευση συνίσταται λιγότερο σε διδαχές και περισσότερο σε ασκήσεις». Ζαν Ζακ Ρουσσώ

«Η παρατήρηση περισσότερο απ’ τα βιβλία και η πείρα περισσότερο απ’ τους δασκάλους,  είναι οι καλύτεροι εκπαιδευτές μας».  Άμος  Άλκοτ

«Ο πραγματικά σοφός δάσκαλος δεν είναι αυτός που σε σπρώχνει μέσα στον οίκο της σοφίας, αλλά αυτός που σε οδηγεί στο κατώφλι του μυαλού σου».  Χαλίλ Γκιμπράν

«Όταν οι νόμοι των μαθηματικών ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, δεν είναι σαφείς, και όταν είναι σαφείς, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα». Albert Einstein.

«Η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση». Albert Einstein.

 «Εκπαίδευση δεν είναι η εκμάθηση γεγονότων αλλά ή εξάσκηση του μυαλού να σκέφτεται». Albert Einstein.

«Όποιος διαβάζει πολύ και χρησιμοποιεί το μυαλό του λίγο, αποκτά κακές συνήθειες τρόπου σκέψης» Albert Einstein.

«Δεν υπάρχει παιδί που μισεί το διάβασμα. Υπάρχουν μόνο παιδιά που δεν έχουν βρει το κατάλληλο βιβλίο». Frank Serafini


«Αν ένα παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε ίσως θα πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μαθαίνει»  Ignacio Estrada

«Τα παιδιά χρειάζονται την ελευθερία και το χρόνο να παίξουν. Το παιχνίδι δεν είναι πολυτέλεια. Το παιχνίδι είναι ανάγκη». Kay Redfield Jamison

«Ο σκοπός της παιδείας είναι η γνώση όχι δεδομένων αλλά αξιών».   William Ralph Inge

«Τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται πώς να σκέφτονται, όχι τι να σκέφτονται».  Margaret Mead

 «Η καλή διδασκαλία έχει να κάνει περισσότερο με το να θέτεις τις σωστές ερωτήσεις και όχι τόσο με το να δίνεις τις σωστές απαντήσεις».  Josef Albers

«Ο σκοπός της εκπαίδευσης είναι να αντικαταστήσει ένα άδειο μυαλό με ένα ανοιχτό μυαλό».   Malcolm Forbes

«Ο κυριότερος στόχος της εκπαίδευσης δεν είναι η γνώση, αλλά η δράση».  Herbert Spencer

«Παιδεία είναι αυτό που επιβιώνει όταν όλα όσα έχουν μαθευτεί ξεχνιούνται».  B.F. Skinner

«Η εκπαίδευση δεν είναι προετοιμασία για τη ζωή, είναι η ίδια η ζωή».  John Dewey

«Η διδασκαλία είναι κάτι περισσότερο από το να διανέμεις τη γνώση, είναι να εμπνέεις την αλλαγή. Η μάθηση είναι κάτι περισσότερο από το να αποστηθίζεις δεδομένα, είναι να φτάνεις στην κατανόηση».  William Arthur Ward

«Ο μέτριος δάσκαλος μιλάει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο εξαιρετικός δάσκαλος δείχνει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει».  William Arthur Ward


«Κάθε άνθρωπος που φτάνει πάνω από ένα συνηθισμένο επίπεδο, έχει λάβει δύο εκπαιδεύσεις:  τη μία από τους δασκάλους του και την άλλη -πιο προσωπική και πιο σημαντική- από τον εαυτό του».  Edward Gibbon

«Οι μέθοδοι και οι τεχνικές δεν διδάσκονται. Τις μαθαίνει κανείς μόνος του, ψάχνοντας».   PierreAuguste Renoir

«Έχω πια μάθει πως οι άνθρωποι θα ξεχάσουν αυτά που τους είπες, αυτά που έκανες αλλά δεν θα ξεχάσουν ποτέ πως τους έκανες να αισθανθούν». Maya Angelou

«Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει». Maria Montessori

 «Ο στόχος της εκπαίδευσης στη νεαρή παιδική ηλικία θα πρέπει να είναι να ενεργοποιήσει τη φυσική επιθυμία του παιδιού να μάθει». Maria Montessori


«Η εκπαίδευση ακόμα κι ενός μικρού παιδιού, δεν έχει στόχο να το προετοιμάσει για το σχολείο, αλλά για τη ζωή». Maria Montessori

«Η μεγαλύτερη επιτυχία ενός δασκάλου είναι να μπορέσει να πει: Τα παιδιά πλέον εργάζονται σαν να μην υπάρχω ανάμεσά τους». Maria Montessori


1 σχόλιο:

  1. Εξαιρετικη παρουσιαση κε συναδελφε που εχει αξια, αφου προσπαθεις συνεχως κ αδιαλειπτως να τα κανεις πραξη!Καλη συνεχεια στο εργο σου, Φωυεινη😊

    ΑπάντησηΔιαγραφή