Παραπομπή μαθητών στο Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ) προς αξιολόγηση ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
Βήματα για την αξιολόγηση μαθητή/τριας από το Κ.Ε.Σ.Υ.
Επειδή υπάρχουν πολλά ερωτήματα για τα βήματα που
απαιτούνται για αξιολόγηση μαθητή/τριας από το ΚΕΣΥ, περιγράφουμε συνοπτικά τη
διαδικασία, όπως αυτή περιγράφεται στον Ν.
4547/2018 και την Υπουργική Απόφαση 211076/ΓΔ4/13-12-2018:
Βήμα 1ο: Ο γονέας / κηδεμόνας ή το σχολείο ή διαπιστώνει ότι κάποιος μαθητής εμφανίζει εκπαιδευτικές ή ψυχοκοινωνικές ανάγκες – δυσκολίες. Οι ανάγκες – δυσκολίες ενδέχεται να διαπιστώνονται και από τη διερεύνηση αναγκών που διενεργεί το ΚΕΣΥ.
Βήμα 1ο: Ο γονέας / κηδεμόνας ή το σχολείο ή διαπιστώνει ότι κάποιος μαθητής εμφανίζει εκπαιδευτικές ή ψυχοκοινωνικές ανάγκες – δυσκολίες. Οι ανάγκες – δυσκολίες ενδέχεται να διαπιστώνονται και από τη διερεύνηση αναγκών που διενεργεί το ΚΕΣΥ.
Βήμα 2ο: Ο γονέας / κηδεμόνας απευθύνεται ή καλείται,
κατά περίπτωση, από την ΕΔΕΑΥ ή την Ομάδα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης για να υποβάλει
αρχικά αίτημα στο σχολείο με το οποίο θα αιτείται και θα συναινεί στην έναρξη
της διαδικασίας αξιολόγησης – υποστήριξης του/της μαθητή/τριας (Έντυπο 1 Αίτηση
Γονέα προς το Σχολείο ).
Βήμα 3ο: Συντάσσεται, αν δεν υπάρχει
πρόσφατη, Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση για τον/τη μαθητή/τρια (Έντυπο
2 Περιγραφική Έκθεση Νηπιαγωγείου, Έντυπο
2 Περιγραφική Έκθεση Δημοτικού, Έντυπο
2 Περιγραφική Έκθεση Γυμνασίου Λυκείου, αντίστοιχα).
Την έκθεση εισηγείται ο/η υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός του
τμήματος ή/και του Τμήματος Ένταξης και των μελών της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ή της ομάδας
εκπαιδευτικής υποστήριξης μαθητών/τριών και περιλαμβάνει πιθανές άλλες
παρατηρήσεις από το σύνολο των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων.
Βήμα 4ο: Με βάση την περιγραφική παιδαγωγική έκθεση
(έντυπο 2), συντάσσεται το Βραχυχρόνιο Πρόγραμμα Παρέμβασης ( Έντυπο
3 Βραχυχρόνιο Πρόγραμμα ), με ευθύνη της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ή της Ομάδας
Εκπαιδευτικής Υποστήριξης και σε συνεργασία με την οικογένεια του/της
μαθητή/τριας.
Βήμα 5ο: Η περιγραφική παιδαγωγική έκθεση (έντυπο 2)
και το αρχικό έντυπο του Βραχυχρόνιου Προγράμματος Παρέμβασης (έντυπο 3)
υποβάλλονται στο ΚΕΣΥ πριν την εφαρμογή του Βραχυχρόνιου Προγράμματος
Παρέμβασης, προκειμένου το ΚΕΣΥ να μπορεί να υποστηρίξει όλη τη διαδικασία.
Βήμα 6ο: Το σχολείο σε συνεργασία με την οικογένεια
εφαρμόζει το Βραχυχρόνιο Πρόγραμμα Παρέμβασης με ευθύνη της ΕΔΕΑΥ/Ομάδας
Εκπ/κής Υποστήριξης και με την υποστήριξη του ΚΕΣΥ. Το πρόγραμμα
αναπροσαρμόζεται στην πορεία, όπου χρειαστεί (Έντυπο
4 Αξιολόγηση Βραχυχρόνιου Προγράμματος). Στο ίδιο έντυπο αποτιμώνται τα
αποτελέσματά του προγράμματος και διατυπώνεται πρόταση για αξιολόγηση του/της
μαθητή/τριας από το ΚΕΣΥ ή όχι.
Βήμα 7ο: Αν μετά την εφαρμογή του Βραχυχρόνιου
Προγράμματος Παρέμβασης, συνεχίζει να υφίσταται ανάγκη αξιολόγησης του
μαθητή/τριας από το ΚΕΣΥ, το σχολείο αποστέλλει Πρακτικό Συλλόγου Διδασκόντων
με αιτιολογημένη εισήγηση προς το ΚΕΣΥ, από την οποία να προκύπτει ότι έγιναν
όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από τη σχολική μονάδα του μαθητή
και τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων αυτών. Συνυποβάλλεται το Έντυπο
4 Αξιολόγηση Βραχυχρόνιου Προγράμματος (ενδιάμεση – τελική αξιολόγηση
Βραχυχρόνιου Προγράμματος Παρέμβασης).
Βήμα 8ο: Ο γονέας σε συνεννόηση με το σχολείο υποβάλλει
αίτημα προς το ΚΕΣΥ για αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας (Έντυπο
5). Το ΚΕΣΥ ορίζει το χρόνο της αξιολόγησης με βάση το χρόνο υποβολής του
αιτήματος.
Βήμα 9ο: Η διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΣΥ αξιολογεί
τον/τη μαθητή/τρια και εκδίδει αξιολογική έκθεση – γνωμάτευση, συνοδευόμενη με
προτάσεις. Η αξιολογική έκθεση επιδίδεται στον γονέα / κηδεμόνα, ο οποίος με
δική του ευθύνη τη διακινεί προς το σχολείο ή άλλους φορείς. Με την παραλαβή
της γνωμάτευσης, το σχολείο παραλαμβάνει από το γονεία-κηδεμόνα και βεβαίωση
παραλαβής της γνωμάτευσης (Έντυπο
6), την οποία αποστέλλει άμεσα στο ΚΕΣΥ.
Σε περίπτωση που ο γονέας απευθύνεται πρώτα στο ΚΕΣΥ, θα
παραπέμπεται στο σχολείο, προκειμένου να εφαρμοστεί η παραπάνω διαδικασία
(περιγραφική έκθεση, βραχυχρόνιο πρόγραμμα, πρακτικό συλλόγου διδασκόντων
κλπ.), όπως προβλέπεται στο νόμο.
Στις περιπτώσεις
επαναξιολόγησης μαθητών που έχουν ήδη γνωματευθεί από το ΚΕΣΥ/ΚΕΔΔΥ για ειδικές
μαθησιακές δυσκολίες – ανάγκες, δεν απαιτείται η εφαρμογή της παραπάνω
διαδικασίας. O γονέας/κηδεμόνας υποβάλλει αίτηση επαναξιολόγησης
απευθείας στο ΚΕΣΥ (Έντυπο
5).
Τέλος, αιτήσεις που
είχαν ήδη υποβληθεί στο ΚΕΔΔΥ Β Αθήνας και προγραμματίζονται για εξέταση εντός
του τρέχοντος τριμήνου, θα εξεταστούν χωρίς την εφαρμογή της προηγούμενης
διαδικασίας. To ΚΕΣΥ θα ενημερώσει τα σχολεία για τις υπόλοιπες περιπτώσεις,
για να εφαρμοστεί η προβλεπόμενη διαδικασία, όπως περιγράφηκε παραπάνω.
Τι άλλαξε στη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών από το
Κ.Ε.Σ.Υ.;
Τα Κ.Ε.Σ.Υ.
διενεργούν ατομικές αξιολογήσεις και εκδίδουν αξιολογικές εκθέσεις –
γνωματεύσεις στις εξής περιπτώσεις:
- α) όταν διαπιστώνεται σχετική ανάγκη από
τις δράσεις διερεύνησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών. Στις
περιπτώσεις αυτές, οι μαθητές για τους οποίους προκύπτουν ενδείξεις ότι
εμφανίζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αντιμετωπίζουν άλλες
ψυχοκοινωνικού τύπου δυσκολίες, αξιολογούνται περαιτέρω από το Κ.Ε.Σ.Υ.,
αν κρίνεται σκόπιμο, ύστερα από την εφαρμογή βραχυχρόνιου
προγράμματος υποστήριξης,
- β) ύστερα από πρόταση των Ε.Δ.Ε.Α.Υ.,
όταν κρίνεται ότι μαθητές χρήζουν περαιτέρω αξιολόγησης και έκδοσης
σχετικής γνωμάτευσης, παρά την εφαρμογή βραχυχρόνιου προγράμματος
υποστήριξης στο σχολείο τους,
- γ) ύστερα από πρόταση της ομάδας
εκπαιδευτικής υποστήριξης μαθητών στις σχολικές μονάδες στις οποίες δεν
λειτουργεί Ε.Δ.Ε.Α.Υ., η οποία διατυπώνεται μετά την εφαρμογή
βραχυχρόνιου προγράμματος υποστήριξης,
- δ) ύστερα από αίτημα του γονέα ή
κηδεμόνα προς το Κ.Ε.Σ.Υ. Στην περίπτωση αυτή, το Κ.Ε.Σ.Υ. συνεργάζεται με
το σχολείο και μπορεί, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, να ζητά τη γνώμη των
Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ή των ομάδων εκπαιδευτικής υποστήριξης μαθητών.
Σε κάθε περίπτωση,
για την αξιολόγηση και την έκδοση σχετικών αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων
από τα Κ.Ε.Σ.Υ., σύμφωνα με την παράγραφο 3, απαιτείται η:
- α) προηγούμενη της διενέργειας της
αξιολόγησης υποβολή σχετικού αιτήματος των γονέων ή κηδεμόνων προς το Κ.Ε.Σ.Υ.,
- β) αιτιολογημένη εισήγηση του
συλλόγου διδασκόντων προς το Κ.Ε.Σ.Υ., από την οποία να
προκύπτει ότι έγιναν όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από τη
σχολική μονάδα του μαθητή, τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων αυτών, καθώς
και το βραχυχρόνιο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο έχει συνταχθεί και
υλοποιηθεί από την Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ή την ομάδα εκπαιδευτικής υποστήριξης
μαθητών της παραγράφου 2.
Τα Κ.Ε.Σ.Υ. εκτός
από περιπτώσεις ατομικής αξιολόγησης και υποστήριξης, διερευνούν και αιτήματα,
που υποβάλλονται από τους συλλόγους διδασκόντων των σχολικών μονάδων και
αφορούν τις αρμοδιότητες των Κέντρων αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 7. Τα αιτήματα
αυτά συνοδεύονται από το σχετικό πρακτικό του συλλόγου διδασκόντων, το οποίο
περιλαμβάνει την τεκμηρίωση της αναγκαιότητας της σχετικής παρέμβασης από
πλευράς του Κ.Ε.Σ.Υ., περιγραφική έκθεση των μέτρων που έχουν ληφθεί από το
σχολείο για το προς παρέμβαση θέμα και τα σχετικά αποτελέσματα
Αποστολή των Κ.Ε.Σ.Υ.
Ειδικότερα, σύμφωνα
με το άρθρο 7 του Νόμου 4547/2018, «αποστολή των Κ.Ε.Σ.Υ. είναι η
υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των Ε.Κ. της περιοχής αρμοδιότητάς τους για
τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών στην
εκπαίδευση και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και
προόδου. Για την εκπλήρωση της αποστολής τους, τα Κ.Ε.Σ.Υ. δραστηριοποιούνται
στους τομείς της διερεύνησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών, της
διενέργειας αξιολογήσεων, του σχεδιασμού και της υλοποίησης εκπαιδευτικών και
ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων, καθώς και δράσεων επαγγελματικού προσανατολισμού,
της υποστήριξης του συνολικού έργου των σχολικών μονάδων ή των Ε.Κ., της διενέργειας
ενημερώσεων και επιμορφώσεων και της ευαισθητοποίησης του κοινωνικού συνόλου».
Πηγές:
- ΚΕΣΥ Β' Αθήνας
- kesynaxou.mysch.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου