Σάββατο 17 Μαΐου 2025

Πανελλήνιες 2025 : Ο ρόλος του γονέα στην ψυχολογία των μαθητών

Γράφει η Νικολίτσα Τρίγκα

Οδηγός «πλεύσης» για τις μέρες που έρχονται για 90.000 υποψήφιους

Οι εξετάσεις, οι σχολικές υποχρεώσεις και η γενικότερη πίεση για επιτυχία αποτελούν πηγές άγχους για πολλούς μαθητές. Με το χρόνο να μετράει αντίστροφα για τις  Πανελλήνιες 2025, (ξεκινούν στις 30 του μήνα) η στήριξη των γονέων είναι καθοριστικής σημασίας. Ωστόσο, η πρόθεση για βοήθεια δεν οδηγεί πάντα στα επιθυμητά αποτελέσματα. Η πίεση που ασκείται από το οικογενειακό περιβάλλον, ακόμα και αν μερικές φορές γίνεται ασυναίσθητα από τους γονείς, λειτουργεί σαν τροχοπέδη για το παιδί. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν πώς να παρέχουν ουσιαστική ψυχολογική στήριξη, χωρίς να προκαλούν περισσότερο άγχος. Όμως το κρίσιμο ερώτημα είναι: Πώς μπορούν οι γονείς να σταθούν δίπλα στα παιδιά τους με ενθαρρυντική διάθεση, αλλά ταυτόχρονα να μην τους προκαλούν επιπλέον άγχος; Τον οδηγό πλεύσης για τους γονείς δίνει ο σύμβουλος σταδιοδρομίας Ιορδάνης Ξενίδης. 

1. Δημιουργία ήρεμου και σταθερού κλίματος

Ένα ήρεμο, θετικό και σταθερό οικογενειακό περιβάλλον λειτουργεί καταπραϋντικά για τους μαθητές. Οι γονείς πρέπει να αποφεύγουν τις φωνές, την υπερβολική ανησυχία και τα αρνητικά σχόλια, τα οποία μπορεί να εντείνουν το άγχος. Είναι σημαντικό να διατηρούν μία καθημερινότητα με σταθερότητα, όπου το παιδί αισθάνεται ότι έχει στήριξηκατανόηση και αποδοχή, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα που θα φέρει. Ένα χαλαρό και ευχάριστο κλίμα στο σπίτι μπορεί να λειτουργήσει ως αντίβαρο στην πίεση του σχολείου.

2. Εστίαση στην προσπάθεια και όχι αποκλειστικά στο αποτέλεσμα

Ένα από τα πιο σημαντικά σημεία στην ψυχολογική ενίσχυση των μαθητών είναι η αλλαγή οπτικής από το «πρέπει να πετύχεις» στο «κάνε την καλύτερή σου προσπάθεια». Οι γονείς χρειάζεται να αναγνωρίζουν και να επιβραβεύουν την επιμονή, τη συνέπεια και την πρόοδο του παιδιού, ακόμα κι αν το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι τέλειο. Αυτή η προσέγγιση ενισχύει την προσπάθειά του και του παρέχει κίνητρο να συνεχίσει, ενώ παράλληλα του καλλιεργεί μία πιο υγιή σχέση με τη μάθηση, η οποία θα πρέπει να είναι βασισμένη στη διαδικασία και όχι μόνο στο τελικό αποτέλεσμα.

3. Ενίσχυση αυτοπεποίθησης και θετικής εικόνας εαυτού

Τα παιδιά έχουν ανάγκη από επιβεβαίωση. Χρειάζονται ενθαρρυντικά λόγια και υποστήριξη που αναδεικνύουν τα θετικά τους χαρακτηριστικά. Αντί να τονίζονται οι αδυναμίες ή τα λάθη, είναι προτιμότερο να προβάλλονται τα δυνατά σημεία και η διάθεση για προσπάθεια. Οι φράσεις «πιστεύω σε σένα», «έχεις δουλέψει πολύ» ή «είμαι περήφανος για την προσπάθειά σου» έχουν πολύ μεγαλύτερη αξία από μία απλή παρατήρηση για το αν διάβασε αρκετά. Με αυτό τον τρόπο, καλλιεργείται η αυτοπεποίθηση των παιδιών και παράλληλα η πίστη στις ικανότητές του.

4. Ρεαλιστικές προσδοκίες και αποφυγή συγκρίσεων

Κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Έχει τις δικές του ικανότητες, τη δική του προσωπικότητα αλλά και ρυθμό μάθησης. Οι συγκρίσεις με άλλα παιδιά, συμμαθητές ή αδέλφια όχι μόνο είναι άδικες, αλλά μπορεί να πλήξουν σοβαρά την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Οι γονείς πρέπει να διαμορφώνουν προσδοκίες βασισμένες στις πραγματικές δυνατότητες του παιδιού, ενθαρρύνοντάς το να δώσει τον καλύτερο εαυτό του, χωρίς να απαιτούν το άριστο ή το τέλειο.

5. Ενίσχυση συναισθηματικής επικοινωνίας

Ένα ακόμα βασικό στοιχείο είναι η ειλικρινής επικοινωνία. Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά να μιλούν για το πώς αισθάνονται, να εκφράζουν φόβους, αμφιβολίες ή ανησυχίες. Μέσα από τον διάλογο, το παιδί νιώθει ότι δεν είναι μόνο του και ότι έχει ένα σταθερό στήριγμα. Ακόμα κι αν δεν υπάρχουν άμεσες λύσεις σε όλα, το ίδιο το ενδιαφέρον και η παρουσία των γονέων λειτουργούν καταπραϋντικά.

Εν κατακλείδι, η ψυχολογική στήριξη των μαθητών από την οικογένεια βασίζεται σε καθημερινές πράξεις που υποδηλώνουν φροντίδα και ενδιαφέρον. Οι γονείς, με τον τρόπο που επικοινωνούν, αντιδρούν και καθοδηγούν, διαμορφώνουν το ψυχολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο το παιδί θα αναπτυχθεί, όχι μόνο ως μαθητής, αλλά και ως άνθρωπος. Όταν η έμφαση δίνεται στην προσπάθεια και όχι αποκλειστικά στο αποτέλεσμα, τότε δημιουργείται ένα περιβάλλον ασφάλειαςαποδοχής και τα παιδιά νιώθουν ότι έχουν δίπλα τους κάποιον που δε θα τους κρίνει. Το πιο πολύτιμο μήνυμα που μπορούν να μεταδώσουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι ότι η αξία τους δεν καθορίζεται από τις επιδόσεις τους ή από το τελικό αποτέλεσμα αλλά από τη μοναδικότητά τους ως προσωπικότητες.

 


Πηγή : www.ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου